Kromě paušálu, který je vyšší na silnicích než na železnici, se rozvolní časové harmonogramy staveb, aby firmy stíhaly termíny a současně dodržovaly bezpečnostní opatření snižující riziko přenosu viru během prací.
Stovky milionů navíc
Výpočet bonusů za práci ve ztíženém prostředí je jednoduchý. Hodnota každé faktury odkazující k vykonané práci během výjimečného stavu se vynásobí stanoveným koeficientem. Firmám stavícím na dálnicích a silnicích nebo třeba na říční infrastruktuře nabízí 10,2 procenta navíc. Na železničních stavbách si firmy přijdou k bonusům ve výši 7,2 procenta. Největší zvýhodnění připadá na stavbu mostů, ale pouze silničních. Ty jsou oceněny koeficientem 11,1 procenta.
Přestože zatím není jasné, jak dlouho bude výjimečný stav trvat, ministerstvo dopravy předpokládá, že takto stavebním firmám rozdá stamiliony korun. Přesnější odhad bude podle mluvčího resortu Františka Jemelky možné stanovit tehdy, až bude definitivně znám termín ukončení nouzového stavu. Zatím kabinet počítá s datem 25. května.
Ani tehdy však úřad bonusy firmám vyplácet nepřestane. Pokyn ministerstva totiž počítá ještě s obdobím pro zotavení. To se vypočte z celkové délky výjimečného stavu jako čtvrtina jeho délky.
Stavební firmy tak patří k prvním profesím, kterým během komplikovaného období vzrostou příjmy. Samy přitom opatření nepovažují za bonus, ale za kompenzaci nákladů vzniklých v souvislosti s epidemií koronaviru. „Jde o objektivní náklady, které jsme museli a ještě budeme muset vynaložit v souvislosti s vládními opatřeními, abychom mohli pracovat, současně dodržovat vládní nařízení a ochránit naše pracovníky,“ řekla MF DNES mluvčí stavební společnosti Eurovia Iveta Štočková.
Je potřeba víc lidí
Podle prezidenta konkurenční společnosti Skanska Michala Jurka je nyní potřeba najímat více dělníků než v běžné situaci.
Jak se staví silnice130 kilometrů se má letos opravit, převážně jde o modernizaci D1. 100 kilometrů nových silnic a dálnic je momentálně rozestavěno. 90 soutěží v hodnotě 100 mld. Kč má být vypsáno do konce roku na projekty silničních staveb. |
„Kompenzace plánujeme využít na pokrytí mimořádných nákladů, které máme my i naši subdodavatelé – tedy například na najmutí jiných pracovníků jako náhradu za naše železáře a mostaře, kteří uvázli na Slovensku, mimořádné přesuny a ubytování zaměstnanců, nouzové dodávky materiálu či mimořádná hygienická opatření,“ uvedl šéf středoevropského zastoupení švédské stavební firmy. Část peněz se také dostane i k samotným zaměstnancům. Například v příplatcích za víkendy.
V prvních dnech po propuknutí nákazy a zavádění bezpečnostních opatření se státní úředníci obávali, že se stavby na dálnicích a další infrastruktura zastaví. Kromě nedostatku roušek a dalšího zdravotního materiálu firmy trápil i odliv zahraničních pracovníků, kteří se začali vracet do svých domovských zemí mimo jiné i proto, že se začala zavírat ubytovací zařízení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto avizovalo, že se chce soustředit místo novostaveb na opravy. Ty na rozdíl od staveb na zelené louce komplikují život řidičům, proto jako absolutní prioritu vyhlásilo práce na dokončení modernizace D1.
Termíny se protáhnou
Nyní už se stát smiřuje s tím, že koronavirová omezení práce na stavbách významně prodlouží. Zatímco v běžném režimu firmám běží penále za prodlení za každý den, nyní pokyn ministerstva mluví o tom, že se stavby mohou prodloužit až o čtvrtinu původně předpokládané délky.
Vše o koronaviru
|
Více peněz a benevolentnější přístup k termínům se však netýká všech staveb, ale jen těch větších. Konkrétně jde o stavební práce, které mají trvat více než šest měsíců s cenou nad 50 milionů korun a které se provádějí v průběhu výjimečného stavu. Firmy rovněž nemohou počítat s tím, že navýšení budou moci uplatnit na jakoukoliv fakturu, kterou během tohoto mimořádného období státním investorům předloží.
Kromě paušálu, který je vyšší na silnicích než na železnici, se rozvolní časové harmonogramy staveb„Kompenzace za ztížené podmínky se netýká materiálu, který je přivezen na staveniště a není zabudován v období nouzového stavu. Stejně tak se netýká výrobků, které nejsou zabudovány v období nouzového stavu,“ uvedlo v dokumentu ministerstvo. Náhrady se rovněž netýkají prací uskutečněných dříve, ale firmy je vykazují k proplacení nyní.