Stavbaři budou bez práce. Bárta nechce stavět silnice ani příští rok

  5:01aktualizováno  5:01
Ministr dopravy Vít Bárta chce nejdříve zkontrolovat všechny dosud realizované projekty a až potom stavět nové silnice. Konzervace rozestavěných staveb přitom vyjde na 126 milionů korun. O jejich stavbě by měl v budoucnu rozhodnout nový úřad.

Bárta nechce stavět nové silnice. Rozestavěné stavby zakonzervuje. Stát to přijde na 126 milionů. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Lidé, kteří ve stavebních firmách připravují nabídky do veřejných zakázek, se příští rok příliš nezapotí. Stát totiž stejně jako letos nevypíše na nové silnice jedinou soutěž.

"Nepočítáme s žádnou novou silnicí," potvrdil šéf Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a bývalý ministr dopravy Gustav Slamečka. Podle něj se stát zaměří hlavně na opravy. Dopravní stavbaře čeká hubené období i v příštích letech.

Návrh rozpočtu SFDI počítá s poklesem peněz na dopravní stavby o třetinu. Úspornější výhled návrhu rozpočtu včera začali řešit poslanci hospodářského výboru a potvrdili i seškrtání letošních výdajů o 4,6 miliardy korun. Úřednická vláda byla totiž loni při sestavování rozpočtu na dopravní stavby příliš optimistická.

Stavět se příští rok bude, ale jen to, co se začalo už dříve. Stát už také ví, kolik ho bude stát zastavení šesti vybraných staveb, na které nejsou v rozpočtu peníze. V součtu zaplatí stavebním firmám za konzervaci 126 milionů korun.

V řadě případů se však zastavují takřka hotové stavby: například na obchvatu České Lípy bude po zakonzervování zbývat prostavět 90 milionů korun z 600milionového rozpočtu. Za konzervaci stavby dostanou firmy 18 milionů korun.

Nemáme peníze? Alespoň se naučíme šetřit, říká Bárta

Úspory v dopravě mají kritiky i mezi poslanci vládní koalice. "Škrtnutí miliard nešetří nic. Zapomíná se na skutečnost, že lidé přijdou o práci, stát jim bude muset platit podporu, firmy nebudou odvádět tolik daní," míní poslanec Jaroslav Plachý (ODS), který si na ministerstvu dopravy vyžádal zevrubnou analýzu dopadů škrtů.

Ministr Vít Bárta (VV) se však hájí tím, že peníze v rozpočtu prostě nejsou. Podle Bárty je méně peněz v SFDI částečně i výhodou. "Bude čas, aby se stavění umravnilo," řekl. Naráží tak na fakt, že dosud se stát při stavbách choval až příliš velkoryse, stavěl zbytečně rozmáchle často i méně potřebné stavby.

Chystaná "superkoncepce" má jasně ukázat, kde má stát co stavět a proč. "Budeme revidovat všechny projekty. Někdy je lepší jen stávající úseky zkapacitnit než stavět nové," míní Bárta. Podle Slamečky už by v příštích letech nemělo docházet k takovým výkyvům v objemu peněz, které stát do dopravních staveb dává. Ročně by mělo jít o zhruba šedesát miliard korun.

Od roku 2012 však bude do této částky muset více dosypávat Česko, přísun peněz z Bruselu začne vysychat. Nahradit výpadek má například zdražení a rozšíření mýta. Bárta chce v Bruselu jednat ještě o přesunu části peněz určených z evropských fondů původně na železnici a použít je místo toho na stavbu obchvatů měst.

Jankovský chce nový úřad, který o silnicích rozhodne

Kvůli prázdné kase plánuje ministr nechat postavit a provozovat pět vybraných úseků nových dálnic soukromé investory formou projektů PPP, v součtu za zhruba třicet miliard korun. Jde však jen o odložení placení v čase a další zadlužení: ročně bude splácení těchto dálnic stát kolem dvaceti miliard.

Hrozí však problém, že stavby pro soukromníky nebudou připravené, protože se nestihnou vyřídit všechna povolení. Úřední kolečko na povolení stavby nové dálnice trvá často i přes deset let. Stát proto připravuje zásadní změnu: chystá nový stavební úřad, který bude mít na starosti pouze stavby silnic a železnic.

Na odborné konferenci pro ředitele největších stavebních firem v tuzemsku to včera řekl ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV). "Je to změna, kterou připravujeme v novém stavebním zákoně," řekl Jankovský. Ten chce současně i snížit počet stavebních úřadů, především v menších obcích. "Nejsou tam vždy odborníci, co si budeme nalhávat," dodává Jankovský.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem....

Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s...

Japan Airlines zpřísnily testy na alkohol, za opilého pilota si šéf snížil plat

Boeing 747SR-46 s imatrikulační značkou JA8119. Tento stroj se v srpnu 1985...

Nový systém dechových zkoušek svých zaměstnanců zavádí společnost Japan Airlines. Je to zjevně následek toho, jak její...

Najdete na iDNES.cz