Nebýt agilních ekologů, už by byly přípravy na výstavbu důležité rychlostní silnice R55 z Otrokovic přes Napajedla dál na jih až do Břeclavi mnohem dál. A možná by se k radosti obyvatel mnoha obcí, kterým dokáže pomoci od tisíců aut, dokonce stavěla.
Nicméně aktivistům se podařilo dosáhnout obnovy soudního řízení, které má posoudit, zda je v pořádku, že čtyřproudová cesta povede přes území s výskytem chráněných ptáků, zejména lelka lesního.
Jedná se o oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví na Hodonínsku.
"Pro výjimku k zásahu do tohoto území je málo podkladů. Je také třeba posoudit alternativní trasu, která se mu vyhýbá," přiblížil Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země.
Žalobu s přibližně takovým obsahem poslali ekologové k Městskému soudu v Praze, ten ji zamítl. Pak ale podali kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně a tam uspěli.
"Městský soud se některými námitkami vůbec nezabýval. Například tou, která se týkala nedostatečně provedeného biologického průzkumu a absence migrační studie," upřesnila mluvčí Nejvyššího správního soudu v Brně Sylva Dostálová.
Paradoxem je, že ekologové už si prosadili to, že cesta má přes území s chráněnými ptáky vést v dvoukilometrovém tunelu a také ve speciálním tubusu, který měří osm kilometrů. Tato opatření výstavbu prodražují o zhruba 10 miliard a časově ji odsouvají téměř do neurčité budoucnosti. Navíc se pořád komplikují a zdražují i přípravy.
Obcím se zdržení vůbec nelíbí
A to vše k nelibosti lidí, kteří žijí ve městech a obcích příliš zatížených dopravou. Jen chystaná rychlostní silnice R55 z nich totiž může auta odvést, proto na ni každý z místních netrpělivě čeká.
"Každý rok tady máme minimálně jeden smrtelný úraz v důsledku dopravní nehody," zlobí se starosta Ostrožské Nové Vsi Stanislav Tureček. "Ekologové chrání ptáky na úkor lidí. Nebýt jich, mohla by už být cesta postavená," je přesvědčen.
Moc hezkých slov pro aktivisty nemají ani silničáři. "Všichni chtějí, aby se celý projekt posunul dopředu. Oni to však brzdí. A zcela nesmyslně. Teď nemáme ani jistou trasu," vysvětlil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.
Podle něho jsou i tubus a tunel "nehorázný nesmysl", protože vedle navržené cesty vede železniční koridor, po němž jezdí vlakové soupravy rychlostí 160 kilometrů za hodinu.
"Ekologové jen brání rozvoji České republiky," myslí si Chudárek. Patrik naopak tvrdí, že ani tubus s tunelem není ideální ochrana. Podle něho se prostředí s chráněnými ptáky poškodí už při výstavbě, proto by bylo lepší vést rychlostní silnici jinudy.
Třeba blíže k obcím, kde by mohla nahradit i jejich plánované obchvaty. Trasu už ekologové navrhli. Kritiku veřejnosti vyvrací tím, že ekologové jsou tady od toho, aby dávali pozor na životní prostředí. "Lidé si musí hájit své zájmy přes své zastupitele. Ale oni zůstávají pasivní," reagoval Patrik.
Rychlostní silnice R55 dnes končí v Otrokovicích, a kdy bude pokračovat dál přes Uherské Hradiště a Hodonín až do Břeclavi, není jasné. Částečně i kvůli akutnímu nedostatku peněz ve státní kase. "Stavět se začne za pět let, možná i později," tipuje Chudárek.