Pro rozestavěné silnice může zůstat jen jedna a čtvrt miliardy korun a podpora EU.

Pro rozestavěné silnice může zůstat jen jedna a čtvrt miliardy korun a podpora EU. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stavby dálnic jsou v ohrožení. Chybí miliardy

  • 92
Ministr dopravy Gustáv Slamečka se už několik týdnů snaží přesvědčit ministra financí Eduarda Janotu, aby v napnutém rozpočtu na příští rok našel nejméně okolo 30 miliard na financování staveb nových silnic a železnic. Pokud se tak nestane, dojde podle Slamečky k zastavení desítek dopravních staveb, které jsou placeny čistě z národních peněz.

Prioritu totiž dostanou ty, na něž posílá finance Evropská unie v rámci Operačního programu doprava. Pro zbylé rozestavěné komunikace zůstane jeden a čtvrt miliardy korun. Ministerstvo dopravy by podle šéfa úřadu potřebovalo v ideálním případě padesát.

"Něco takového je ale naprosto nepřijatelné," odmítá požadavek ministr financí Janota.

Definitivně však dopravní kapitolu rozpočtu ještě neuzavřel. "Chceme detailně rozebrat jednotlivé požadavky, a pokud by se ukázalo, že jsou do určité míry oprávněné, musela by vláda přistoupit k přehodnocení mandatorních výdajů," doplnil Janota.

Vše teď záleží na tom, jak moc přesvědčivý materiál se ministerstvu dopravy podaří připravit. "Netroufám si nyní spekulovat, kolik peněz bychom v případě, že ministra Janotu o důležitosti staveb přesvědčíme, mohli nakonec získat," uvedl Slamečka.

Ten má naopak dobře propočtené, jaký balík financí by na stavbu silnic zbyl, pokud by zůstal Janota neoblomný.

Rozpočet na dálnice? Něco přes miliardu

Pro příští rok je na stavby silnic a dálnic z národních zdrojů určeno necelých 21 miliard korun. Z této částky však jde dohromady 19,6 miliardy na spolufinancování staveb z evropských fondů, údržbu, opravy a platbu za výstavbu a provoz mýtného systému. Zbylé 1,3 miliardy pak může Státní fond infrastruktury poslat na rozestavěné komunikace, při jejichž budování mu nepomáhá příliv evropských peněz.

"Znamenalo by to prakticky zastavení výstavby. Avšak jen náklady na zakonzervování těchto úseků by dosáhly přibližně pěti miliard," vypočítává Slamečka.

K finanční tísni na silnicích přispěl i fakt, že se komunikace budují najednou na desítkách míst po celé zemi, často jen v několikakilometrových úsecích. V minulých letech se totiž stavby plánovaly s velkým optimismem a nepočítalo se s možností, že by bylo naráz nutné tak prudce omezit výdaje. Nyní však přichází doba, kdy si musí ministerstvo jasně stanovit, kterým silnicím a dálnicím dá přednost.

Mezi stavby spolufinancované z evropských peněz, jež neohrozí škrty v rozpočtu, patří jižní část Pražského okruhu (spojení brněnské a plzeňské dálnice), průtah dálnice D8 přes České středohoří nebo pokračování dálnice D1 od Kroměříže směrem k Říkovicím.

Ohrožena nebude ani dostavba ostravské dálnice D47 mezi Bělotínem a Bílovcem. Tento chybějící úsek by měl být otevřen na konci letošního roku. Peníze budou chybět i na železnici. Avšak tam není rozestavěnost tak značná, proto ministerstvo dopravy odhaduje, že bude výpadek činit přibližně tři miliardy korun. Na železnici totiž zdaleka není rozestavěných tolik úseků jako u silniční sítě.

Stavby v ohrožení

Na které silnice a železnice mohou chybět peníze:
Dálnice
D1 Přerov – Lipník nad Bečvou
D3 Tábor – Veselí nad Lužnicí, České Budějovice – státní hranice
D11 Osičky – Hradec Králové, Hradec Králové – státní hranice
D47 Bohumín – státní hranice

Rychlostní silnice
R1 Pražský okruh – severozápadní část (Ruzyně – Březiněves)
R4 Lety – Čimelice (okres Písek)
R6 Lubenec – Bošov (Louny, Karlovy Vary)
R7 Postoloprty – Bitozeves (Louny)
R52 Pohořelice – Ivaň, Perná – státní hranice (Jihomoravský kraj)
R48 obchvat Frýdku-Místku
R49 Hulín – Fryšták (Zlínský kraj)
Železnice
- modernizace úseku Praha-Libeň - Praha-Běchovice
- rekonstrukce železničního uzlu Břeclav
- odstavené nádraží Brno

Pramen: ministerstvo dopravy, jde pouze o část ohrožených staveb, ve výčtu není zahrnuto několik desítek staveb na silnicích 1. třídy

Má se omezovat rozpočet na dálnice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 8. června 2009. Anketa je uzavřena.

NE
NE 2383
ANO
ANO 681