Stavby dálnic kvůli zhublému rozpočtu zpomalí. Hlavně na Moravě

  10:17aktualizováno  10:17
Nedostatek peněz ve státním rozpočtu pocítí letos i další rok řidiči, kteří čekali na otevření nových úseků dálnic nebo silnic první třídy. Především na Moravě. Ředitelství silnic a dálnic zpomalí stavbu řady nových úseků, některé letos oproti plánu stavět ani nezačne.

Stavby dálnic rozhodně nezastavíme, zpomalit ale budeme muset, přiznává Ředitelství silnic a dálnic. | foto: Slavomír Kubeš

"Omezení se týká hlavně těch, kde probíhá příprava a které jsou v počáteční fázi výstavby," uvedl pro MF DNES generální ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.
 
Problémy mají všechny stavby, které platí pouze stát. Méně ohrožené jsou naopak silnice a dálnice, na které posílá část peněz i Evropská unie. Jen ze státního rozpočtu jdou přitom peníze na důležité stavby, jako je pražský okruh nebo dokončení dálnice do Ostravy.
 
Vláda sice poslala ŘSD minulý týden přes Státní fond dopravní infrastruktury dalších zhruba pět miliard korun, ale ani ty nebudou na všechny naplánované silnice stačit. "Pět miliard pokryje jen ty nejnutnější věci na stavbách, které jsou pro nás největší prioritou," tvrdí Brunclík.
 
Podle něj je proto jediné řešení: jejich stavby zpomalit. "Rozhodně je ale nezastavíme, nic nebudeme konzervovat," dodal.

Problém s financováním má celkem 35 staveb. Na seznamu silnic, které platí pouze stát, je například i dokončení dálnice D47. Na ni ale podle Brunclíka peníze jsou. Zpomalení výstavby se týká zhruba deseti různých úseků silnic.

O kolik se které silnice zpozdí, zatím není jasné. ŘSD bude jednat se stavebními firmami o novém časovém plánu u těch staveb, u nichž je jasné, že ten stávající nebude možné kvůli rozpočtu splnit.
 
Je i možné, že stavební firmy ŘSD na stavby půjčí. Státní firma má totiž v některých smlouvách i podmínku, že dodavatel stavebních prací jí může půjčit až polovinu ročních nákladů na stavbu. "Musíme mít ale jistotu, že příští rok na takovou silnici budou peníze," dodal Brunclík.

Před třemi lety nastartovaný dálniční boom letos výrazně zadrhává. Důvodem jsou právě peníze. "Stavební firmy jsou z toho dost nervózní. Řada projektů má už teď zpoždění a nestihne se určitě prostavět tolik, kolik stát původně plánoval," říká šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Odhaduje, že výdaje na dálnice budou letos až o dvacet miliard nižší. "Budeme chtít jasně vědět, jak to je s financemi," dodal.

ŘSD navíc letos začalo mít kvůli dočasně omezenému přísunu peněz z Evropské unie problémy s placením faktur. Dluhy po splatnosti dosáhly až 3,5 miliardy korun. Teď už ale ŘSD znovu platí. "Denně nám odchází z účtů kolem 300 milionů," tvrdí Brunclík. "Firmy musí předpokládat, že k tomu čas od času dojde, smlouva na to pamatuje," dodal.

Stavaře loni namlsalo obrovské množství nově vypsaných soutěží, letos ale zatím ŘSD nezveřejnilo žádnou velkou novou zakázku. "Každou novou zakázku musíme projednat s ministerstvem dopravy a státním fondem dopravní infrastruktury. Nejsme v jednoduché situaci, je před námi řešení hodně problémů," vysvětlil Brunclík.

V záloze má ŘSD stavby za celkem 35 miliard korun. Není však jisté, kdy je použije.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

Ilustrační snímek

Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz