Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Problém s rychloposudky na dálnice se komplikuje, Brusel s povolením váhá

  13:02aktualizováno  13:02
Ministerstvo dopravy se začíná smiřovat s variantou, že nepostaví zdaleka tolik nových silnic a dálnic, jak si plánovalo. Důvodem jsou staré a propadlé posudky o jejich vlivu na životní prostředí. Do jednání s Evropskou komisí se už vložil premiér Bohuslav Sobotka.

Odklepnuto. Slavnostní zahájení stavby úseku D3 Bošilec - Ševětín. Na snímku zleva primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda, jihočeský hejtman Jiří Zimola, premiér Bohuslav Sobotka, ředitel státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa, ministr dopravy Dan Ťok, starostka Ševětína Romana Hajská a ředitel divize Metrostavu specializované na dopravní stavby Josef Neuwirth. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Ministerstva se ještě snaží uhasit problém a získat povolení pro zjednodušené posuzování necelé dvacítky staveb. Na zatím utajovaném seznamu mají být hlavně klíčové silnice typu D3 nebo D35.

Problém se týká studií EIA, které posuzují vliv staveb na životní prostředí. Evropská komise je u řady staveb nechce uznat, protože vznikly ještě podle starých norem před vstupem do Evropské unie.

Ministr životního prostředí Richard Brabec v pátek uvedl, že jde o deset až patnáct staveb, které by prošly zrychleným posuzovacím procesem. „Klíčové bude, v čem to zrychlené schvalování bude spočívat. A musí být záruka, že to bude výrazně rychlejší než nová EIA,“ poznamenal Brabec. Spory se zatím vedou o to, jaké stavby to budou: Evropská komise chce ty méně sporné z pohledu životního prostředí, Česko naopak nejdůležitější stavby.

Problémy s EIA jsou způsobeny jednak pomalou výstavbou, jednak současným zákonem řešícím problematiku schvalování vlivu na životní prostředí. Proti němu se oficiálně ministerstvo dopravy v připomínkovém řízení v roce 2014 neozvalo a nechalo ho schválit tak, že se nyní musí všechny projekty schvalovat znovu. V problémech by Česko nebylo, kdyby nemělo desítky projektů připravených deset až dvacet let, aniž by se přitom koplo do země.

Nová EIA rychlejší než rychloposudky?

Podle šéfa Svazu průmyslu Jaroslava Hanáka by měl premiér Bohuslav Sobotka zvážit osobní angažmá v této problematice. „V sobotu v Lánech slíbil, že to bude řešit přímo s předsedou Evropské komise Jean-Claude Junckerem a podle mých informací o tom už jednali,“ řekl Hanák. Mluvčí vlády Martin Ayerer na dotaz neodpověděl.

Ministerstvo dopravy už rozhodlo, že nebude čekat a podniká kroky k vypracování nových posudků. Ředitelství silnic a dálnic už oznámilo přípravu zakázky na zpracování posudků v hodnotě téměř čtvrt miliardy korun.

„Nová EIA by mohla být rychlejší, než ten zrychlený proces. Zdržení tedy nemusí být dva roky, ale něco málo přes rok,“ řekl v České televizi ministr dopravy Dan Ťok.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...

Konec nefér směnáren? Novela má umožnit storno nevýhodné výměny peněz

Směnárna (ilustrační snímek)

Mediálně známým případům předražených směnáren z centra Prahy, které nabízejí turistům eura v mimořádně nevýhodném...

Z Pardubic letadlem až do Alicante. Od března to umožní Ryanair

(Ilustrační snímek)

Od března příštího roku začne irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair provozovat lety z Pardubic do španělského...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.