Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

  14:01aktualizováno  14:01
Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo dopravy čtyři ze sedmi uchazečů. Na začátku příštího roku s nimi zahájí soutěžní jednání. Vítěz zakázky začne na své náklady dálnici budovat v roce 2020 a po dokončení ji bude dalších 25 let provozovat.

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami | foto: ŘSD

Podmínky kvalifikačního kola podle ministerstva dopravy nejlépe splnilo francouzské sdružení tvořené společnostmi VINCI Highways, VINCI Concessiones a Meridiam Investments. Druhým postupujícím je německo-rakouské sdružení tvořené společnostmi Strabag a Hochtief. Třetím  je konsorcium Porr, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte a francouzské Egis Projects. Posledním postupujícím je pak mezinárodní sdružení DIF Infra 5 Participations, Acciona Concessiones a investičního fondu John Laing Investments.

Dokončení dálnice D4 má být prvním projektem, na kterém se má v praxi vyzkoušet využití možnosti financování dopravní výstavby s přispěním soukromého kapitálu. Dopravní resort s myšlenkou přenechat část dopravní výstavby soukromníkům koketuje dlouhodobě, zatím ale z plánů a koncepcí na využití takzvaných PPP projektů (z anglického Private Public Partnership) nevzešel jediný kilometr nové dálnice nebo železniční trati.

Smyslem PPP projektů je přenechat výstavbu včetně všech nákladů soukromému investorovi, který bude provoz na komunikaci zajišťovat i po dokončení stavby. Od státu za to bude pobírat předem dohodnutou odměnu. 

Zájem o miliardovou dostavbu dálnice D4 mají téměř všechny velké firmy

Stát tak nebude muset na výstavbu použít vlastní peníze.

Přestože podle ministerstva dopravy splnili zadávací kritéria všichni uchazeči, pravidla soutěže dopředu počítala s omezením jejich počtu právě na nejvýše čtyři firmy a sdružení. Mimo tento vybraný okruh tak skončilo sdružení vedené tureckou společností IC İçtaş İnşaat Sanayi, španělská FCC Concessiones a Pan- Mediterranean Egineering Company z Izraele.

Stát předpokládá, že za výstavbu a čtvrt století dlouhou správu této dálnice, utratí přibližně 25 miliard korun. Konečnou cenu však určí až druhé kolo soutěže, ve kterém zbývající čtveřice uchazečů přeloží své cenové nabídky.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Najdete na iDNES.cz