Chybějící obchvaty měst představují podle Babiše 416 kilometrů silnic a dálnic za 136 miliard korun. Konkrétně zmínil potřebu postavit například obchvat Břeclavi, Přerova nebo Prahy. Přesunutí automobilové dopravy z center měst je podle premiéra problematika, která lidi zajímá.
„Jsem člověk, který chce mít vše rychle. My tady vedeme nějakou debatu se šéfem Ředitelství silnic a dálnic o termínech, které se mně nelíbí. Řekl jsem panu ministrovi Danu Ťokovi, že musí pana (ředitele ŘSD Jana) Kroupu donutit k tomu, aby vše postavil do roku 2025,“ uvedl Babiš.
V současnosti se podle Ťoka staví 194 kilometrů dálnic a obchvatů, dalších 150 kilometrů je připraveno. Oproti minulosti se snížila průměrná cena za kilometr dálnice. Podle statistik ministerstva se v roce 2008 pohybovala ve výši 342 milionů za kilometr, nyní činí 152 milionů.
Odkaz Víta Bárty
Tyto ceny ale vznikly hladem soukromých firem po stavebních zakázkách, které způsobilo především zastavení výstavby za ministra Víta Bárty, a jen pozvolný návrat k normálnímu stavu. Nyní už jsou ale kapacity tuzemských stavebních firem opět vyčerpány, dodal Ťok.
Urychlení výstavby souvisí se změnou zákona, kterou se zabývá na základě návrhu skupiny poslanců a ministerstva dopravy Poslanecká sněmovna. Cílem novely je uzákonit možnost u vybraného okruhu silnic nejdříve stavět, a teprve potom řešit náhrady za potřebné pozemky.