Babišova dálniční sedmiletka: všechny hlavní tahy chce do roku 2025

  10:25aktualizováno  12:08
Obchvaty měst by měly být zařazené mezi stavby, pro které bude jednodušší vykupovat pozemky. Na pondělním brífinku s ministrem dopravy Danem Ťokem to uvedl premiér Andrej Babiš. Zrychlit by se podle něj měly i práce na dokončení páteřní dálniční sítě. Babiš chce, aby byla hotová do roku 2025.

Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Chybějící obchvaty měst představují podle Babiše 416 kilometrů silnic a dálnic za 136 miliard korun. Konkrétně zmínil potřebu postavit například obchvat Břeclavi, Přerova nebo Prahy. Přesunutí automobilové dopravy z center měst je podle premiéra problematika, která lidi zajímá.

Fotogalerie

„Jsem člověk, který chce mít vše rychle. My tady vedeme nějakou debatu se šéfem Ředitelství silnic a dálnic o termínech, které se mně nelíbí. Řekl jsem panu ministrovi Danu Ťokovi, že musí pana (ředitele ŘSD Jana) Kroupu donutit k tomu, aby vše postavil do roku 2025,“ uvedl Babiš.

V současnosti se podle Ťoka staví 194 kilometrů dálnic a obchvatů, dalších 150 kilometrů je připraveno. Oproti minulosti se snížila průměrná cena za kilometr dálnice. Podle statistik ministerstva se v roce 2008 pohybovala ve výši 342 milionů za kilometr, nyní činí 152 milionů. 

Odkaz Víta Bárty

Tyto ceny ale vznikly hladem soukromých firem po stavebních zakázkách, které způsobilo především zastavení výstavby za ministra Víta Bárty, a jen pozvolný návrat k normálnímu stavu. Nyní už jsou ale kapacity tuzemských stavebních firem opět vyčerpány, dodal Ťok.

Urychlení výstavby souvisí se změnou zákona, kterou se zabývá na základě návrhu skupiny poslanců a ministerstva dopravy Poslanecká sněmovna. Cílem novely je uzákonit možnost u vybraného okruhu silnic nejdříve stavět, a teprve potom řešit náhrady za potřebné pozemky.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Pryč s mýtem na silnicích první třídy. Ťok chce vyjít vstříc krajům i obcím

Ministr dopravy Dan Ťok

Mýto na většině silnic první třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce...



Najdete na iDNES.cz