Dálnici do Písku postaví soukromník, spravovat ji bude 25 let

  11:21aktualizováno  11:21
Dálnici D4 od Příbrami do jihočeského Písku postaví soukromý investor, který ji bude následně 25 let spravovat. Ministerstvo dopravy v pondělí vyhlásilo výběrové řízení na takzvaného koncesionáře, který v rámci takzvaného PPP projektu zastoupí při dostavbě této komunikace státního investora, Ředitelství silnic a dálnic.

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami | foto: ŘSD

V Česku jde o první projekt výstavby dopravní infrastruktury, při jehož financování spolupracuje veřejný a soukromý sektor.

Pokud výběr koncesionáře půjde podle plánu, mělo by se začít stavět do dvou let, předpokládá ministerstvo dopravy. Dostavba dálnice D4 je pilotním projektem, který – pokud se povede – bude sloužit jako příklad pro další veřejné stavby financované z peněz soukromého investora.

„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň třicet kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Smyslem PPP projektů je přenechat výstavbu včetně všech nákladů soukromému investorovi, který bude provoz na komunikaci zajišťovat i po dokončení stavby. Od státu za to bude pobírat předem dohodnutou odměnu. Stát tak nebude muset na výstavbu použít vlastní peníze. 

Vizualizace dostavby dálnice D4 u Příbrami

Od systému si Ředitelství silnic a dálnic rovněž slibuje, že soukromý správce dokáže efektivněji ohlídat kvalitu stavebních prací než státní úředníci. Nevýhodou je však náročné a doposud nevyzkoušené výběrové řízení na vhodného investora, se kterým bude ministerstvu dopravy pomáhat sdružení České spořitelny a společností White&Case a Obermeyer Helika

Stát předpokládá, že za výstavbu a čtvrt století dlouhou správu této dálnice, utratí přibližně 25 miliard korun. Konečnou cenu však určí až soutěž. Do ní se mohu zájemci hlásit do druhého července. Následně ministerští úředníci vyhodnotí zkušenosti jednotlivých uchazečů. Z nich vyberou čtyři uchazeče, kteří mají s PPP (Public- Private - Partnership) největší zkušenosti. S nimi pak bude stát dál vyjednávat o ceně a dalších podrobnostech zakázky, uvedlo ministerstvo.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Další z rubriky

Odtahy vozidel si chce stát řešit sám. Služba podraží o tisíce

Odtah (ilustrační snímek)

Bouračka nebo porucha na dálnici se řidičům může ještě víc prodražit. Ministr dopravy Dan Ťok chce omezit čekání v...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Najdete na iDNES.cz