Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnici do Písku postaví soukromník, spravovat ji bude 25 let

  11:21aktualizováno  11:21
Dálnici D4 od Příbrami do jihočeského Písku postaví soukromý investor, který ji bude následně 25 let spravovat. Ministerstvo dopravy v pondělí vyhlásilo výběrové řízení na takzvaného koncesionáře, který v rámci takzvaného PPP projektu zastoupí při dostavbě této komunikace státního investora, Ředitelství silnic a dálnic.

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami | foto: ŘSD

V Česku jde o první projekt výstavby dopravní infrastruktury, při jehož financování spolupracuje veřejný a soukromý sektor.

Pokud výběr koncesionáře půjde podle plánu, mělo by se začít stavět do dvou let, předpokládá ministerstvo dopravy. Dostavba dálnice D4 je pilotním projektem, který – pokud se povede – bude sloužit jako příklad pro další veřejné stavby financované z peněz soukromého investora.

„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň třicet kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Smyslem PPP projektů je přenechat výstavbu včetně všech nákladů soukromému investorovi, který bude provoz na komunikaci zajišťovat i po dokončení stavby. Od státu za to bude pobírat předem dohodnutou odměnu. Stát tak nebude muset na výstavbu použít vlastní peníze. 

Vizualizace dostavby dálnice D4 u Příbrami

Od systému si Ředitelství silnic a dálnic rovněž slibuje, že soukromý správce dokáže efektivněji ohlídat kvalitu stavebních prací než státní úředníci. Nevýhodou je však náročné a doposud nevyzkoušené výběrové řízení na vhodného investora, se kterým bude ministerstvu dopravy pomáhat sdružení České spořitelny a společností White&Case a Obermeyer Helika

Stát předpokládá, že za výstavbu a čtvrt století dlouhou správu této dálnice, utratí přibližně 25 miliard korun. Konečnou cenu však určí až soutěž. Do ní se mohu zájemci hlásit do druhého července. Následně ministerští úředníci vyhodnotí zkušenosti jednotlivých uchazečů. Z nich vyberou čtyři uchazeče, kteří mají s PPP (Public- Private - Partnership) největší zkušenosti. S nimi pak bude stát dál vyjednávat o ceně a dalších podrobnostech zakázky, uvedlo ministerstvo.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi Ředitelstvím silni a dálnic (ŘSD) s ekologickým hnutím Děti Země všechny problémy...

Odvolaný šéf Krtek České dráhy zcela opustí, odmítl být místopředsedou

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Před třemi dny odvolaný šéf Českých drah Pavel Krtek definitivně opustí vedení dopravce. Odcházející šéf v pátek odmítl...

Najdete na iDNES.cz