Stavební projekty, které jsou nachystány na příští rok, se nacházejí těsně před vydáním stavebního povolení, případně již tato povolení mají, uvedl ve středu ministr dopravy Dan Ťok. Pokud se podaří začátkem prosince zahájit výstavbu D35 u Časů, bude ke konci roku rozestavěných 204 kilometrů silnic a dálnic.
Kromě tohoto úseku chtějí silničáři ještě do konce roku zahájit práce na obchvatu Českých Budějovic. Na jedné ze staveb se ale investor potýká s námitkami uchazečů a soutěž na zhotovitele tak čeká na rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.
D3 u Budějovic zřejmě postaví Italové
Naopak pro druhý úsek Hodějovice - Třebonín už výběrová komise doporučila vítězného uchazeče. Podle Kroupy kvůli nesrovnalostem v nabídce vyřadila nejlacinějšího uchazeče, kterým bylo italsko-turecké konsorcium firem Astaldi a IC İçtaş İnşaat ve Ticaret. Doporučila proto nabídku milánské Salini Impreglio a Dopravstav, která za stavbu necelých šesti kilometrů požaduje 5,8 miliardy korun a je tak o 1,9 miliardy korun dražší než nejlacinější nabídka vyřazeného sdružení.
„Věříme, že by tam odvolání nemuselo přijít a jsme připraveni předat staveniště ještě v tomto roce,“ doplnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Pravomocná stavební povolení získalo ŘSD například na D49 mezi Hulínem a Fryštákem a předpokládá tak, že by na tuto stavbu mohla rovněž do konce roku vyjet těžká technika.
Nové kilometry v příštím roce
„V roce 2019 se má pro řidiče otevřít osmikilometrový úsek dálnice na D3 v úseku Bošilec - Ševětín a koncem roku také na D1 čtrnáctikilometrový úsek mezi Přerovem a Lipníkem. Celkem i se silnicemi I. třídy to bude 54 kilometrů nových úseků silnic,“ uvedl Kroupa
Kromě toho bude i napřesrok pokračovat rekonstrukce dálnice D1, na které se během roku postupně otevře pět nových stavenišť.
V současnosti se na D1 opravují dva úseky, první se nachází za Prahou u Mirošovic a druhý na Vysočině mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Druhý jmenovaný zřejmě zůstane ve výstavbě i přes zimu, protože zde stavební firmy dohání skluz. Pracovat se na něm tak bude i v prosinci a zřejmě i v průběhu ledna, uvedl Ťok.
Podle něj z původního česko-italsko-kazašského konsorcia definitivně odešla kazašská společnost SP Sine Midas Stroy, zbylé firmy nestihly včas splnit dva časové milníky a začalo jim tak na stavbě nabíhat penále. To podle Kroupy činí 1,5 milionu korun za den zpoždění.