Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavební firmy se chystají na nejhorší, zakonzervovat stavbu D8

  8:25aktualizováno  8:25
Firmy, provádějící stavební práce na dálnici D8 přes České Středohoří, se připravují na nejhorší - zakonzervování rozestavěné části dálnice. I když stavební úřad projednal stavební povolení pro 4,7 kilometrů dlouhý úsek dálnice, odpůrci stavby se mohou do měsíce odvolat. To by už tak protahovanou stavbu znovu zdrželo a D8 může přijít o evropské dotace.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

V září by se mohl začít stavět poslední 4,7 kilometrů dlouhý úsek dálnice D8 přes České středohoří od Radejčína po křižovatku Řehlovice. Ve čtvrtek totiž na lovosickém stavebním úřadě proběhlo ústní projednávání stavebního povolení pro tento úsek dálnice i územní řízení na celou trasu, které autostrádě stále chybí.

"Dopadlo to dobře, přítomní účastníci se dohodli," řekl vedoucí lovosického úřadu Petr Soldon s tím, že stavební povolení by mělo být vydáno ještě v srpnu. Odpůrci dálnice, tedy hlavně ekologové, pak mají 30 dní na podání odvolání. Po této lhůtě mohou už jen podat žalobu.

"Když to půjde dobře, v září by se mohlo začít stavět. Ale jsem pesimista, že by se nikdo neodvolal, to by byl zázrak. Zatím se to stalo pouze jednou, při povolení na 600 metrů kanalizace mimo CHKO. Všechno ostatní se táhne dlouho," sdělil skepticky Soldon.

Problémový úsek dálnice D8

Problémový úsek dálnice D8

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale musí být jasno o zmíněném úseku nejpozději do konce tohoto roku. "To je nejzazší termín," potvrdila mluvčí společnosti Martina Vápeníková. Pokud dojde k dalšímu zpoždění a s dobudováním klíčové tepny se nezačne nejpozději do poloviny příštího roku, přijde D8 o evropské dotace.

Hladký průběh jednání a následné stavby nikdo nemůže zaručit, ekologové se například nedávno odvolali proti stavebnímu povolení na stometrový úsek u Bílinky. ŘSD tedy na jedné straně doufá ve stavbu bez komplikací, zároveň ale  připravuje plán na konzervaci rozestavěné dálnice, tedy objektů mezi Řehlovicemi a Lovosicemi.

O dálnici musí být jasno, jinak se přestane pracovat

"Je to varianta, na níž se musíme připravit a na které začínáme pracovat. Já bych ale v této chvíli s takovými černými scénáři nestrašila," míní Vápeníková. Na stavbě mezi Řehlovicemi a Lovosicemi ale pracovní tempo podle zjištění MF DNES výrazně zpomalilo.

Stavba D8

1990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km
1993: Zdiby - Úžice; 9,6 km
1996: Úžice - Nová Ves; 8,9 km
1998: Doksany - Lovosice; 12,7 km
2001: Nová Ves - Doksany; 17,2 km
2006: Trmice - Německo; 23,3 km
Nedokončeno: Lovosice - Řehlovice; 16,5 km

"Konzervace jako taková zatím nařízená není. Jde spíš o to, že stavební firmy, včetně té naší, utlumí práci samy. Nás jako dodavatele nic nenutí ve stavbě pokračovat, platili bychom to ze své kapsy. Dokud nebude jasné, jak to bude s křižovatkou u Řehlovic, stavba mezi Bílinkou a Řehlovicemi pokračovat nebude," řekl pracovník jedné z firem, který si nepřál zveřejnit jméno.

Kvůli nejistému termínu dokončení a průtahům s desítkami žalob, nelze pokračovat ani v úplném dokončení již hotových úseků, mostů, tunelů. Oplotit staveniště a odjet není podle Vápeníkové vůbec snadné.

"Každá stavba, kde se pracovat nemůže, se výrazně prodražuje. Zpomalení tempa je zatím řešení. Mosty, tunely ani povrch dálnice dodělat nemůžeme. Když se hned nepoužívají, tak výrazně chátrají. Musí se zakonzervovat a počkat, až se dálnice zprovozní. Je otázka, jak to bude," řekl MF DNES dobře informovaný zdroj z ŘSD.

Žalobu proti stavbě lze podat kdykoliv

Krizovému scénáři se zakonzervováním rozestavěné dálnice se ale ŘSD urputně brání. Znamenalo by to totiž další výrazné prodražení autostrády, která původně měla být hotová již v roce 2010.

I když vše půjde hladce, je tu další problém, žaloby ekologů. "I když budeme mít pravomocné stavební rozhodnutí, žaloby mohou ekologové podat kdykoli," posteskla si Vápeníková.

Táhne se i stavební řízení. O takzvané sloučené řízení, které ve čtvrtek projednával lovosický stavební úřad, ŘSD požádalo v březnu. Počítalo, že ortel padne do dvou měsíců, bude přitom až v září. Jen na tomto 4,7 kilometru dlouhé části autostrády díky "salámové metodě výstavby" ŘSD žádá o stavební povolení na zhruba 80 objektů.

Sloučené řízení bylo na nějakou stavbu použito vůbec poprvé v Česku. Kvůli všem námitkám a žalobám ekologů totiž kraj vloni zrušil územní rozhodnutí pro celou dálnici.

"Nyní čekáme, až ho stavební úřad v Lovosicích vydá," popsala Vápeníková. Až stroje budou moci na stavbu vyjet, dokončení D8 by mělo trvat v tom nejlepším případě 30 měsíců.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.