Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavební firmy se poperou o rekordní drážní zakázku za 36 miliard

  1:00aktualizováno  1:00
Stavební firmy se chystají na největší veřejnou zakázku v historii české železnice a jednu z největších v dopravních stavbách vůbec. Státní Správa železniční dopravní cesty vypsala soutěž za téměř 36 miliard korun na opravu a údržbu všech železničních tratí po republice. Vítězná firma se bude o české koleje starat 8,5 roku.
O drážní zakázku se díky podmínkám tendru poperou jen velké firmy.

O drážní zakázku se díky podmínkám tendru poperou jen velké firmy. | foto: Profimedia.cz

Soutěž již Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poslala do databáze veřejných zakázek. Vedení správy však zatím odmítá obří zakázku blíže komentovat.

"Ve čtvrtek k tomu budeme dělat prezentaci, do té doby se k tomu nebudeme vyjadřovat," uvedl mluvčí Pavel Halla.

Peníze na zakázku bude dostávat postupně ze Státního fondu dopravní infrastruktury. "Takovou soutěž jim přikazoval do tří let vyhlásit zákon," dodal náměstek ředitele fondu pro realizaci zdrojů Jiří Novák.

Fond bude posílat peníze z českých zdrojů, na opravy a údržbu nečerpá žádné peníze z evropských fondů. Až dosud správce českých kolejí vypisoval většinou soutěže jen na jednotlivé tratě. Spojení opravy a údržby do jedné zakázky by mohlo přinést úsporu.

"Pro vítěznou firmu ta zakázka bude znamenat dlouhodobou jistotu, zejména při plánování kapacit. Proto by mohla být cena nižší, než kdyby soutěžily zakázky na jednotlivé tratě," míní prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Vstup jen pro velké

O obří zakázku bude mezi stavebními firmami pravděpodobně velký zájem.

"Dá se čekat, že se přihlásí nějaká velká evropská firma nebo půjdou do sdružení místní společnosti," míní Novák.

Do soutěže se mohou přihlásit jen velké firmy – podmínkou je například přístup k půlmiliardovému úvěru.

Zakázka, která má začít v červenci 2009 a skončit koncem roku 2017, přichází v době, kdy dopravní stavební firmy řeší spíše potíže s nedostatečnou kapacitou lidí a strojů. Ve stavbách silnic a železnic je nyní obří konjunktura a firmy často nestíhají. To je patrné i na veřejných soutěžích na nové dopravní stavby: v nich čím dál častěji vítězí společná konsorcia firem, a ne jednotlivé společnosti.

Podle výsledků za tři čtvrtletí dala správa do oprav a modernizací za prvních devět měsíců letošního roku více než miliardu korun. SŽDC se v Česku stará o 9 483 kilometrů železnic, zhruba třetina z nich je elektrifikovaná.

Do železnic půjdou v příštích letech desítky miliard také z evropských fondů. Bruselské peníze jsou určené hlavně na modernizaci tratí a rozvoj koridorů. A budou také tvořit podstatnou část 31 miliard korun, které letos fond pošle SŽDC převážně na modernizaci české železniční sítě.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.