Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavební spořitelna mátla klienty

  23:28aktualizováno  23:28
Řada klientů ČS-Stavební spořitelny nedostává zpět část z poplatku za uzavření smlouvy, i když to v minulosti spořitelna slibovala. Pro stavební spořitelnu, která je druhou největší v zemi, může tato taktika znamenat úsporu mnoha milionů korun. Při uzavírání smlouvy totiž platí klient poplatek jedno procento z cílové částky, v níž může být z poloviny započítán i případný úvěr.

Z cílové částky například 300 tisíc korun pak zaplatí poplatek tři tisíce. Klient se však může v průběhu pěti let spoření rozhodnout, že úvěr nebude chtít, a požádá o snížení cílové částky na polovinu.

"V obchodních podmínkách je, že spořitelna může při snížení cílové částky rozdíl v poplatku vyplatit klientovi zpět," uvedla mluvčí spořitelny Zdeňka Blechová.
Nejasný význam slova "může" však již v roce 1996 vysvětlil některým obchodním zástupcům tehdejší vrchní ředitel spořitelny Pavel Bernovský tak, že o vracení peněz není pochyb.

Uvedl, že u smluv uzavřených podle tehdejších podmínek se část poplatku vrací při snížení automaticky, u dříve uzavřených smluv na požádání. Ještě v roce 1998 Stanislav Trojan z právního odboru spořitelny v klientském časopise psal, že se poplatek při snížení cílové částky vrací automaticky.

Někteří obchodní zástupci tak podpořeni jasným příslibem přesvědčovali klienty, že pokud uvažují o úvěru, ať si rovnou uzavřou smlouvu na vyšší sumu. Pro poskytnutí úvěru je to výhodnější, a když si to rozmyslí, o nic nepřijdou, protože část poplatku se vrátí.

Z odpovědí spořitelny na žádosti klientů o snížení cílové částky a vrácení poplatku, které má MF DNES k dispozici, však vyplývá, že jim spořitelna vrácení části poplatku odmítla. Jeden z klientů dostal například odpověď, že část poplatku se vrací obvykle jen tehdy, pokud snížení částky slouží k rychlejšímu poskytnutí úvěru.

Ohledně vracení poplatků však spořitelna vydává různé informace a pokyny. V roce 1999 v interním materiálu určeném obchodním zástupcům stojí, že se množí případy, kdy klient žádá o snížení cílové částky před zrušením účtu, aby mu byla vrácena část poplatku za uzavření smlouvy.

"Vzhledem k tomu, že tato úhrada byla plně spotřebována v době uzavření smlouvy, tak ČS-Stavební spořitelna zásadně tuto úhradu či její část nevrací," stojí ve sdělení.

Z poplatků za uzavření smluv platí spořitelny obvykle provize pro své dealery.
Informace v obchodních podmínkách, sdělení Bernovského z roku 1996 a sdělení v interním materiálu se ovšem zjevně rozcházejí. "V interním pokynu mohlo zřejmě dojít k nějakému pochybení," reagovala Blechová.

Podle ní je směrodatné, že spořitelna vyplácet může, a také to prý dělá. "V minulosti to bylo automaticky, podle nových obchodních podmínek je to na požádání," řekla mluvčí. Od roku 1996 do roku 2000 bylo vyřízeno průměrně tři tisíce případů, kdy se poplatky vracely.

"Na základě letošních písemných žádostí očekáváme obdobný vývoj," řekla.
Blechová však potvrzuje, že ne každému, kdo chce snížit cílovou částku a žádá výplatu, je vyhověno. "Záleží na zdůvodnění, případně sociálních důvodech klienta. Žádosti se samozřejmě množí, tak se to začalo posuzovat důkladněji, zda to vrátit, či nevrátit," uvedla. Jednoznačná pravidla pro to, kdy a komu se poplatek vracet může a komu ne, však neexistují.

Ani většina ostatních stavebních spořitelen, které mají celkem přes 3,5 milionu platných smluv, poplatky za snížení cílové částky nevrací. Některé, jako například Raiffeisen stavební spořitelna, to ve svých podmínkách jasně deklarují, jiné, jako Českomoravská stavební spořitelna, možnou výplatu části vstupního poplatku připouštějí.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.