Ve dvou případech SŽDC vyřadila jednoho ze soutěžících kvůli tomu, že podle nich nabídl podezřele nízkou cenu. Kvůli tomu už zakázku zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Jde o dvě středně velké zakázky v řádu stamilionů korun: modernizaci trati z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem a kompletní rekonstrukci železničního uzlu Stará Paka. V obou případech zakázku vyhrála společnost AŽD, ve které dříve působil na vysokém manažerském postu náměstek pro modernizaci SŽDC Jiří Martínek. Nejlevnější však byla vždy stavební společnost Skanska.
Skanska měla smůlu, byla moc levná
Nejde přitom o malé částky: rozdíl mezi nejnižší a vítěznou nabídkou byl vždy kolem čtvrtiny. "Měli jsme nejnižší nabídku, ale vyřadili nás kvůli tomu, že prý byla podezřele nízká," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. Firma podle ní podala k SŽDC námitky, ale neúspěšně. Na antimonopolní úřad se už neobrátila.
Obě zakázky jsou si přitom velmi podobné: cena Skansky byla výrazně nižší než nabídky ostatních soutěžících. Ty se pohybovaly většinou kolem odhadované ceny SŽDC a v soutěžích vystupovaly i podobné firmy či sdružení.
Mluvčí SŽDC Pavel Halla vysvětluje vyřazení tím, že Skanska nebyla schopna nízkou cenu obhájit. "Z naší strany byly obavy, zda nebude pak takový zhotovitel požadovat více práce, což nechceme," řekl Halla.
Ve druhém případě prý nedokázal uchazeč garantovat, že je schopen realizovat celé dílo. "Sám ve svých podaných námitkách uvedl, že není jeho nabídka kompletní, protože neobsahuje subdodavatelskou smlouvu na dodání části zabezpečovacího zařízení," řekla právnička investičního odboru SŽDC Karolína Pavlicová.
Vyřazení zkoumá ÚOHS
Zákon o veřejných zakázkách umožňuje vyřadit firmy s nižší cenou, než je odhad. SŽDC na druhou stranu v minulosti nevyřadilo ani nabídky, kdy cena oproti odhadu byla nižší i o třicet procent.
Jednu ze soutěží proto už prověřuje antimonopolní úřad. Na něj se obrátilo ministerstvo dopravy s podnětem na prozkoumání zakázky na trať z Prahy do Lysé nad Labem.
"Mohu potvrdit, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podnět obdržel a věc šetří," řekl mluvčí Kristián Chalupa. Ministerstvo dopravy má důvod k obavám: stavby jsou dotované částečně z evropských peněz a kvůli nejasnému výběru firem na některé stavby u jiných podřízených organizací ministerstva nedostane Česko část slibovaných prostředků na dopravní stavby.
Mezi státem a správou železnic to jiskří
Mezi SŽDC a ministerstvem podle zdrojů MF DNES ze SŽDC právě kvůli způsobu zadávání zakázek panuje čím dál větší napětí. Ministerstvo například na poslední chvíli zabrzdilo obří soutěž na modernizaci tratě mezi Ejpovicemi a Rokycany za osm miliard korun. I v té SŽDC podle informací MF DNES našlo skulinu, jak vyloučit firmu, která by umožnila státu až příliš ušetřit.
Ministerstvo navíc oprášilo usnesení vlády z roku 2010, podle kterého musí každá zakázka nad 300 milionů korun projít meziresortním připomínkováním a schvalováním. Dosud se přitom zakázky zadávaly většinou bez toho, že by procházely vládou. Resort dopravy našel v podmínkách soutěže řadu nedostatků, konkrétní seznam žádá MF DNES na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. SŽDC tvrdí, že už teď má zakázka za osm miliard zpoždění a že tak hrozí nevyčerpání evropských peněz.