Někteří řidiči autobusů pracují 350 hodin. Jsou přepracovaní, říká odborář

  19:57
Ve čtvrtek má stávka dopravních odborů ochromit linkovou autobusovou dopravu na území celé republiky. Zatím se ke stávce hlásí stovky řidičů ve čtyřech krajích. Šéf odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík říká, že kraje a zaměstnavatelé už teď zastrašují řidiče, aby je od stávky odradily. „Bez zásadního navýšení mezd se systém linkových autobusů zhroutí,“ dodává odborářský boss.

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (21. února 2017) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Co od čtvrteční stávky očekáváte?
Změnu stávajícího systému, tedy že se začnou plnit dohody, které měly vést k zásadnímu navýšení mezd ve veřejné linkové dopravě. Nebyli jsme to my, kdo z televize sliboval řidičům, že dostanou přidáno osm až devět tisíc, to byl premiér Sobotka...

Stávka řidičů autobusů

O kolik byste si představovali, že se mzdy navýší?
Zatím se navýšily jen na zaručené minimum, tedy 98,10 hrubého na hodinu (dříve 71,60 Kč) a poté došlo k dalšímu navýšení příjmu řidičů za čekání (88 Kč namísto 50 Kč za hodinu) a nový příplatek za ztížené pracovní prostředí (6,60 Kč za hodinu). Ale v reálu mzdy nijak výrazně nenarostly. Bavit se o tom, jestli má mít řidič na hodinu 98, nebo 105, to je mimo diskusi, musíme se bavit o jiných částkách.

Byla tedy podle vás chyba vylobbovat si na ministerstvu práce a na vládě navýšení minimálních mezd? Teď všichni argumentují tím, že řidiči dostali, co chtěli, a nemají tedy důvod si stěžovat...
Je určitě dobře, že nepodkročitelná mzda byla navýšena, ale nemůžeme se držet minim. Rozhodně musíme mít prostor pro navýšení, a ne aby zaměstnavatelé tvrdili, že nemohou přidat, protože jim na to kraj nedá.

Když dopravní firma zakázku na dopravu řádně vysoutěžila a kraj jí víc nedá, jak říkáte, kde jinde by na to mohla vzít?
To je otázka pro ně. Podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících mají dopravci garantovanou tříprocentní rentabilitu, která by měla sloužit k obnově parku a k řadě dalších věcí, ale náklady na pohonné hmoty a personální náklady jsou dvě největší položky. Každý musí pochopit, že autobusy bez řidičů jezdit nemohou.

Kde si tedy představujete, že na to firmy vezmou?
Zaměstnavatel může podle metodiky ministerstva pro místní rozvoj požadovat po kraji či městu, které si službu platí, aby došlo ke změně smlouvy z důvodu uzavření nové kolektivní smlouvy nebo její změny. Pokud by se tam nesetkal s pochopením, pak bude muset asi vypovědět smlouvu s objednatelem z důvodu nemožnosti plnění. Pokud nebudou řidiči oceněni jako ostatní, tak odejdou k jiné firmě nebo z oboru. To už se teď masově děje.

Vraťme se k tomu, o jakých částkách pro řidiče se tedy bavíme. Stovka na hodinu je podle vás málo?
Mluvíme minimálně o 130 korunách, čehož jsme měli dosáhnout při nárůstu minim. Ale došlo k tomu, že se některé pohyblivé složky mzdy přesunuly do minimální hodinové mzdy, takže navýšení na 130 korun není naplněno. Proč v některých městských podnicích mají řidiči autobusů 200 a víc korun na hodinu a řidiči příměstských autobusů se dohadují, jestli jezdit za 98, nebo 101?

Pokud není konkrétní řidič spokojen s výší své mzdy, nic mu přeci nebrání jít dělat jinam. Ostatně po řidičích je na trhu velká poptávka, nebo ne?
Dopravní obslužnost krajů zajišťuje 11 tisíc řidičů a je to systémová záležitost. Pokud se nebude systémově řešit, tak to systém ohrozí. V okamžiku, kdy odejde několik set řidičů ze systému, tak dopravní obslužnost zkolabuje. Už teď jezdí řidiči, kteří jsou 300 až 350 hodin v práci, což snižuje kvalitu jejich života, ale také bezpečnost cestujících a silničního provozu. Řidiči jsou přepracovaní.

Takže by podle vás měla tato veřejná služba být ze strany objednavatelů, krajů, lépe ohodnocena?
Určitě. Kraje mzdy zdevastovaly tím, že v minulých letech soutěžily jen na nejnižší cenu a vůbec je nezajímalo, že uzavírají smlouvy na deset let a chyběla v nich indexace mezd podle inflace. Nechceme, aby se to opakovalo, aby se to zabetonovalo na stávajícím minimu a abychom se každoročně dostávali do takovýchto problémů.

Už víte, kolik řidičů se stávky zúčastní?
Stávka je vyhlášena jako celorepubliková, ale zatím ty informace sbíráme. Skutečně se to pozná až v průběhu stávky, teď by to bylo věštění z křišťálové koule. Odbory nepůsobí všude, z 11 tisíc řidičů je členů asi osm tisíc. K aktivní účasti na stávce jsme vyzvali všechny členy a zaměstnance, ale nikoho do ní nenutíme. Bohužel už se z druhé strany setkáváme s tím, že jsou zastrašováni různými nevybíravými způsoby, aby se jí nezúčastňovali, a to jak ze strany krajů, tak zaměstnavatelů.

Rozmyslete si, zda stávkovat, vyzvali v pondělí firmy i řidiče:

3. dubna 2017

Jak jsou zastrašováni?
Je jim vyhrožováno, že případné škody a sankce půjdou za nimi, že budou mít exekuci, přijdou o majetek a podobné nesmysly. Bohužel když je to správně podáno, může to mít odstrašující účinek. Naprosto to odmítáme, je to nelegitimní, neetické a je protiprávní bránit někomu ve výkonu ústavního práva na stávku. Vyhlašovatelem stávky je odborový svaz dopravy, který celou akci zaštiťuje.

Chystáte přehled linek, které v den stávky nevyjedou?
Nemáme přehled o tom, který člověk kterou linkou jezdí, jsou jich v Česku desetitisíce. Zaměstnavatelé ale budou od našich kolegů vědět, kdo se aktivně zúčastní a nepojede.

Stávkovat se má ve čtyřech krajích - Jihočeském, Jihomoravském, Ústeckém a Olomouckém. Máte informace, že by tyto kraje chystaly náhradní způsoby dopravy?
Nemám, ale z jiného kraje mám informace, že řidičům vyhrožují, že je po dobu stávky nahradí armádní autobusy. Takový přístup patří spíš do skupiny kriminálních činů, protože takhle vyhrožovat zaměstnancům, aby nestávkovali, to je pro nás nepřijatelné.

Tomu říkáte výhrůžka? Není to spíš řešení, jak pomoci cestujícím dostat se kam potřebují?
Mám na mysli stávkokaze. Je tady vidět hysterie - místo, aby se hledalo řešení k odstranění problému, tak se hledá cesta, jak případné stávkující řidiče nahradit. Tak ať se předvedou, chtěl bych vidět, jak lidé, kteří neznají linky, jízdní řády, místní poměry, budou plně nahrazovat stávkující řidiče.

Poslední celorepubliková stávka v dopravě byla v roce 2011, nejezdily vlaky, autobusy, metro. Připomeňte, za co se stávkovalo...
Bylo to proti asociálním reformám tehdejší vlády (zrušení režijních jízdenek a stravenek, zavedení důchodového spoření, nadstandardů ve zdravotnictví či sjednocení DPH na 17 procentech, pozn.red.). Nikdo nevyhrožoval, že za každý nevypravený spoj budou sankce a že to zaměstnavatelé přenesou na stávkující. Část těchto reforem se neuskutečnila.

Stávku nemůžu vyloučit, řekl už v únoru v Rozstřelu odborář Pomajbík:

20. února 2017

Autor:
  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...