Podle prezidenta odborového sdružení pilotů CZALPA Radomila Kratochvíla dosáhli piloti a další odborové organizace svého požadavku, kterým bylo zahájení jednání o samostatných kolektivních smlouvách.
Každá ze sedmi odborových organizací by měla mít samostatnou dohodu. Odboráři by měli navíc uzavřít rámcovou smlouvu, která bude řešit společná ustanovení pro všechny zaměstnance.
Vyjednávání trvalo s přestávkami dvacet hodin a skončilo zhruba 45 minut před 4. hodinou ranní, kdy měla stávka pilotů začít. Stávkovou pohotovost už odvolali i letečtí technici a mechanici.
"Z výsledku jednání jasně vyplývá, že mzdové požadavky nebyly jeho předmětem. Také proto jsou piloti znechuceni neetickou a dezinformační kampaní vedení, ochotně tlumočenou mluvčím ČSA panem Plovajkem," tvrdí Kratochvíl.
Přibližně čtyři a půl tisíce zaměstnanců Českých aerolinií bylo bez kolektivní dohody od letošního dubna, kdy vypršela platnost předchozích smluv. Piloti i další odboráři měli dosud samostatné dohody, jak je to běžné u ostatních aerolinek aliance Sky Team.
Letos však vedení firmy navrhlo jedinou smlouvu pro všechny, která by zaručila všem zaměstnancům stejné podmínky včetně mzdového růstu.
V případě stávky pilotů hrozilo ČSA ochromení většiny pravidelných linek. Aerolinie byly schopny garantovat jen charterové lety, společně značené linky a lety, které se vracejí z předchozího dne.
Firmě, která denně přepraví 10 tisíc lidí až na 160 letech, hrozila ztráta kolem 30 milionů korun za každý den protestu.
ČSA byly zatím nejblíže stávce v celé dosavadní historii firmy. Naposled chtěli piloti přestat létat kvůli požadavku na třetinový růst platů v srpnu 2001. Nakonec se dohodli s vedením několik hodin před plánovaným zahájením protestu.
DÁLE ČTĚTE |
Stávkující piloti dovolené neohrozí |
Ministerstvo nepošle rozhodčího |
Lidi na dovolenou piloti odvezou |
Na stávku se připravují i letušky |