Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stávka ve slovenském Volkswagenu skončila, zaměstnanci dostanou přidáno

  7:23aktualizováno  11:10
Stávka zaměstnanců bratislavské továrny německé automobilky Volkswagen po šesti dnech skončila. Odbory a vedení tohoto největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku se v neděli dohodly na nové kolektivní smlouvě včetně zvyšování platů pracovníků celkově o zhruba 14 procent během půldruhého roku.

Stávka ve slovenském Volkswagenu v neděli skončila. | foto: ČTK

Součástí dohody je ukončení stávky a obnovení výroby od pondělí. Sdělila to mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Předseda představenstva slovenské divize Volkswagenu Ralf Sacht potvrdil, že se zaměstnanci vrátili k práci. „Výroba ráno naběhla bez jakýchkoliv problémů,“ uvedl Sacht. Dodal, že kolektivní smlouva zajistí stabilitu pracovních míst v podniku při přiměřeném vývoji mzdových nákladů.

Průměrný plat 54 700 Kč? VW tak velký růst odmítá, stávka v Bratislavě trvá

Největší stávka zaměstnanců v soukromé firmě v novodobých dějinách Slovenska a první ve 26leté historii slovenského Volkswagenu ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet výrobu malých vozů. Za běžného provozu z továrních linek sjede přes tisíc automobilů denně.

Podle nové kolektivní smlouvy tarifní platy zaměstnanců slovenské divize Volkswagen stoupnou zpětně od června o 4,7 procenta, stejnou měrou od ledna příštího roku a následně od listopadu o dalších 4,1 procenta.

Zároveň stoupnou nástupní platy a firma všem více než 12 000 zaměstnancům vyplatí jednorázový příspěvek 500 eur (13 150 korun). Kolektivní smlouva počítá i s dalšími výhodami pro pracovníky včetně dodatečného jednoho dne dovolené.

Odboráři jsou s výsledkem jednání spokojení

„Všechny body, které jsme v podstatě chtěli, máme uzavřeny. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se zúčastnili stávky a podporovali ji. Bez jejich úsilí bychom tohoto úspěchu nedosáhli,“ řekl ve videu na sociální síti předák odborů a hlavní tvář stávky Zoroslav Smolinský. Dodal, že kolektivní smlouva bude platná do konce srpna 2019.

Fotogalerie

Odbory původně požadovaly jednorázové 16procentní zvýšení mezd, zatímco firma před stávkou nabízela nárůst platů ve dvou termínech dohromady o asi 8,5 procenta a také nižší hodnotu jednorázového bonusu, než obě strany nakonec dohodly.

Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez výdělku managementu dosahuje 1 804 eur (47 440 korun), tedy zhruba dvojnásobku průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.

Odbory ve slovenském Volkswagenu vyhlásily stávku v době, kdy nezaměstnanost na Slovensku klesla na historické minimum 7,35 procenta. Firmy si již delší dobu stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a zaměstnávají nejvíce cizinců od globální krize. Také bratislavská továrna Volkswagen si pomohla angažováním 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu je z hlediska produkce největší ze tří závodů automobilek, které montují vozidla na Slovensku. Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí, když se k stávajícím továrnám automobilek Volkswagen, Kia Motors a PSA přidá závod britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví továrnu u Nitry.

Autoři: ,


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Chce být prezidentem USA. Ochráním vás před stroji, slibuje svým voličům

Americký byznysmen Andrew Yang

Kampaně pro prezidentské volby v roce 2020 se pomalu rozjíždějí. Jedním z nekonvenčních kandidátů je i newyorský...

Roboti prohlubují rozdíl mezi bohatstvím a chudobou, tvrdí podnikatel

Interaktivní roboti RoboThespian

Zvyšuje produktivitu a zároveň prohlubuje rozdíl mezi bohatými a chudými. Automatizace má podle miliardáře a...

KOMENTÁŘ: V těžké době se pozná charakter. Brusel nemusí být jako Trump

V roce 2038 nás čeká komplikovanější svět s chřadnoucími USA a těsnější EU

Brexit, ale třeba také čeští řidiči kamionů poskytují Bruselu příležitost dokázat, že je mu hodnota volného trhu svatá...

Najdete na iDNES.cz