Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stávka ve slovenském Volkswagenu skončila, zaměstnanci dostanou přidáno

  7:23aktualizováno  11:10
Stávka zaměstnanců bratislavské továrny německé automobilky Volkswagen po šesti dnech skončila. Odbory a vedení tohoto největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku se v neděli dohodly na nové kolektivní smlouvě včetně zvyšování platů pracovníků celkově o zhruba 14 procent během půldruhého roku.

Stávka ve slovenském Volkswagenu v neděli skončila. | foto: ČTK

Součástí dohody je ukončení stávky a obnovení výroby od pondělí. Sdělila to mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Předseda představenstva slovenské divize Volkswagenu Ralf Sacht potvrdil, že se zaměstnanci vrátili k práci. „Výroba ráno naběhla bez jakýchkoliv problémů,“ uvedl Sacht. Dodal, že kolektivní smlouva zajistí stabilitu pracovních míst v podniku při přiměřeném vývoji mzdových nákladů.

Průměrný plat 54 700 Kč? VW tak velký růst odmítá, stávka v Bratislavě trvá

Největší stávka zaměstnanců v soukromé firmě v novodobých dějinách Slovenska a první ve 26leté historii slovenského Volkswagenu ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet výrobu malých vozů. Za běžného provozu z továrních linek sjede přes tisíc automobilů denně.

Podle nové kolektivní smlouvy tarifní platy zaměstnanců slovenské divize Volkswagen stoupnou zpětně od června o 4,7 procenta, stejnou měrou od ledna příštího roku a následně od listopadu o dalších 4,1 procenta.

Zároveň stoupnou nástupní platy a firma všem více než 12 000 zaměstnancům vyplatí jednorázový příspěvek 500 eur (13 150 korun). Kolektivní smlouva počítá i s dalšími výhodami pro pracovníky včetně dodatečného jednoho dne dovolené.

Odboráři jsou s výsledkem jednání spokojení

„Všechny body, které jsme v podstatě chtěli, máme uzavřeny. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se zúčastnili stávky a podporovali ji. Bez jejich úsilí bychom tohoto úspěchu nedosáhli,“ řekl ve videu na sociální síti předák odborů a hlavní tvář stávky Zoroslav Smolinský. Dodal, že kolektivní smlouva bude platná do konce srpna 2019.

Fotogalerie

Odbory původně požadovaly jednorázové 16procentní zvýšení mezd, zatímco firma před stávkou nabízela nárůst platů ve dvou termínech dohromady o asi 8,5 procenta a také nižší hodnotu jednorázového bonusu, než obě strany nakonec dohodly.

Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez výdělku managementu dosahuje 1 804 eur (47 440 korun), tedy zhruba dvojnásobku průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.

Odbory ve slovenském Volkswagenu vyhlásily stávku v době, kdy nezaměstnanost na Slovensku klesla na historické minimum 7,35 procenta. Firmy si již delší dobu stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a zaměstnávají nejvíce cizinců od globální krize. Také bratislavská továrna Volkswagen si pomohla angažováním 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu je z hlediska produkce největší ze tří závodů automobilek, které montují vozidla na Slovensku. Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí, když se k stávajícím továrnám automobilek Volkswagen, Kia Motors a PSA přidá závod britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví továrnu u Nitry.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nové výškové budovy v čínské provincii Sung-jüan
Čína a USA ženou tempo světového obchodu, výrazně zrychlí na 3,6 %

Tempo růstu světového obchodu se v letošním roce výrazně zrychlí na 3,6 procenta z loňských 1,3 procenta zejména díky poptávce v Číně a USA. Předpověděla to ve...  celý článek

U hranic se už točí vrtule elektráren v Albrechticích u Frýdlantu.
Německé obce jsou na cestě k soběstačnosti, vyrábějí si samy elektřinu

Není to tak dávno, kdy bylo zcela nemyslitelné, aby si lidé vyráběli elektřinu za humny. O to se přece starají velké elektrárny. Jenže časy se mění a dnes...  celý článek

Dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová zemřela ve věku...
Zemřela Liliane Bettencourtová, dědička L’Oréalu a nejbohatší žena světa

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová. Oznámila to ve čtvrtek její dcera....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.