V Lufthanse začala další stávka pilotů. V tomto týdnu už druhá, letos v pořadí...

V Lufthanse začala další stávka pilotů. V tomto týdnu už druhá, letos v pořadí desátá. | foto: ČTK

Stávky Lufthanse letos srazily zisk o pět miliard. Začala už desátá

  • 2
Je středa. Piloti Lufthany ještě neskončili šestatřicetihodinovou stávku a už vyhlásili další. Ta začala ve čtvrtek a je v pořadí už desátou letošní stávkou v tažení, v němž se piloti nechtějí vzdát desetiletí starých podmínek pro odchod do důchodu. Lufthansa škrtá další lety a napětí mezi oběma tábory roste.

Aerolinky na čtvrtek škrtly další desítky letů. Společnost například zrušila polovinu z plánovaných 72 čtvrtečních mezikontinentálních letů, další spoje překládá na pátek. V předchozí stávce byla odvolána polovina z plánovaných 2 800 letů.

Vedení kvůli další stávce kritizovalo odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit (VC) a oznámilo, že druhá stávka v jednom týdnu firmě způsobí „značné škody“. Hospodářský dopad předchozí 36hodinové stávky Lufthansa zatím nevyčíslila. Předchozích osm stávek však společnosti podle jejího vyjádření snížily provozní zisk celkem o 170 milionů eur, tedy 4,7 miliardy korun.

„Vyhlášení stávky bylo naprosto překvapivé,“ řekla rozhlasové stanici Deutsche Welle mluvčí Lufthansy Barbara Schädlerová. Zároveň vyzvala svaz VC, aby se vrátil k jednacímu stolu.

Odbory však tvrdí, že společnost není ochotná nabídnout jim kompromis ve sporu o důchodový program. „Poslední jednání mezi vedením firmy a svazem VC ukazují, že i přes opakované stávky jsou mezi našimi stanovisky stále významné rozdíly,“ řekl mluvčí odborového svazu Jörg Handwerg. „Požadujeme, aby se Lufthansa jasně zavázala k tomu, že mladí piloti budou mít spravedlivé pracovní podmínky,“ dodal.

Svaz VC vyhlásil čtvrteční stávku, stejně jako devět předchozích, kvůli sporu s vedením Lufthansy o důchodový program, který vznikl před desítkami let. Piloti podle něj mají možnost odejít předčasně do penze v 55 letech a aerolinky jim až do dovršení zákonného důchodového věku vyplácejí část předchozí mzdy. Lufthansa chce nyní pro nově najaté piloty posunout věk pro odchod do penze na 59 let, což zdůvodňuje tím, že si ve vysoce konkurenčním prostředí nemůže dovolit udržet program v dosavadní podobě.

,