Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Srovnání potravin v ČR a Německu: stejný obal, stejná cena, jiné jídlo

  19:48aktualizováno  19:48
Srovnání zdánlivě totožných potravin nakoupených v Česku a Německu ukázalo, že se ve skutečnosti třetina z nich liší. Ceny v obou zemí jsou přitom téměř stejné, ve více případech jsou však mírně vyšší v Česku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Čech se na nákupu v německém supermarketu může cítit jako v doma. V regálech jsou výrobky stejných názvů, v téměř identickém balení a v zásadě se ani cenou příliš neliší. Uvnitř se však často skrývá jiná potravina, než kterou zná z domova.

Prokazuje to srovnání 24 výrobků z Česka a jejich německých ekvivalentů, které provedla Vysoká škola chemicko-technologická ve spolupráci s řetězcem Albert z iniciativy europoslankyně Olgy Sehnalové (ČSSD). Z toho vyplynulo, že více než třetina produktů se liší složením i chutí.

Srovnání českých a německých potravin

Kompletní výsledky srovnání (PDF)

Česká Rama tak například obsahuje o 10 procent méně tuku, než její německá sestra. Také německá verze jogurtu Activia měla více tuku než česká. Tuzemské slazené nápoje Sprite, Nestea a Pepsi jsou zase slazené glukózo-fruktózovým sirupem nebo aspartamem, zatímco německé pouze cukrem.

Hlavní složkou masové konzervy Luncheon meat Tulip byl drůbeží separát. Stejný produkt v Německu přitom obsahoval výhradně vepřové maso i přesto, že oba pocházely ze stejné továrny v Dánsku.

Více kofeinu, méně kvalitní káva

V německé rozpustné kávě Jacobs Kronung zase zaznamenali autoři srovnání o třetinu více kofeinu. „Druhy kávy arabica a robusta se liší v obsahu kofeinu. Z rozpustné kávy to sice nelze vysledovat, rozdíl však vede k podezření, že česká verze obsahuje vyšší podíl kávy robusta,“ vysvětluje koordinátor projektu Jan Pivoňka z VŠCHT.

Robusta je přitom levnější a méně kvalitnější než arabica. Spotřebitele může aspoň uklidnit, že v tomto případě platí za nižší kvalitu méně. Káva byl jediným produktem, jehož cena byla v Německu výrazně vyšší.

Autoři studie přitom zdůrazňovali, že jejich cílem není upozornit na rozdíly v kvalitě, ani cenách. Výsledky srovnání proto žádný z dvojice produktů neoznačují jako méně nebo více kvalitní.

„Smyslem nebylo udělat senzaci, abychom trh líčili v černých barvách,“ říká Sehnalová, která tak chce vyvolat debatu o tom, že by stejně se tvářící výrobky na vnitřním trhu měly být identické. „Pro mne i nadále platí, že stejný marketing má garantovat i stejné vlastnosti zboží, jinak se jedná o klamání spotřebitele. Proto znovu téma vrátím i do Evropského parlamentu,“ dodala Sehnalová.

Děláme to, co Čechům chutná, tvrdí výrobci

Ve 14 případech byl také český produkt dražší než v Německu. Sehnalová však upozornila, že ani srovnání cen nebylo cílem. Autoři nezohledňovali při nákupu slevové akce, ani neodečetli od zveřejněné ceny DPH, které je v Německu se 7 procenty oproti 15 procentům v Česku výrazně nižší. Koncový výsledek tak není objektivně srovnatelný, vypovídá však o tom, že v praxi může český zákazník za hranicemi nakoupit levněji než doma.

Výrobci argumentují vesměs tím, že se odlišnostmi ve výrobcích přizpůsobují lokální chuti a zvykům spotřebitelů. „V České republice se tento výrobek (Rama) používá především na studenou kuchyni, v jiných státech, například v Německu, je Rama univerzálním multifunkčním výrobkem s rozšířeným použitím na vaření, pečení a restování. Tento způsob použití vyžaduje současně vyšší obsah tuku,“ uvedla Hana Langrová ze společnosti Unilever, pod kterou Rama spadá.

„Pepsi produkty a jejich složení se skutečně mohou lišit na různých trzích v souladu s různými preferencemi spotřebitelů,“ uvedli zástupci společnosti PepsiCo CZ.

Argumentace rozdílnou lokální chutí však podle Sehnalové neplatí. „Vzhledem k tomu, že v hodnotící komisi byli samí čeští občané, bych očekávala, že výsledky senzorického testu budou vždy ve prospěch českého výrobku. Zdaleka to však nebyla pravda,“ uvedla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Matt Simister, generální ředitel společnosti Tesco pro střední Evropu
Pomůžeme lidem méně plýtvat zeleninou, říká šéf Tesca pro střední Evropu

Každá domácnost se ročně zbaví 80 až 100 kilogramů potravin, přičemž nejčastěji jde o ovoce a zeleninu. Obchodní řetězec Tesco proto končí se zvýhodněnými...  celý článek

Pracovníci finanční správy při zabavování zboží v rámci akce River.
Zajišťovací příkazy bude řídit nová metodika. Možná přijde i změna zákona

Ministerstvo financí a finanční správa připraví k využívání zajišťovacích příkazů novou metodiku. Zároveň navrhne změnu zákona, která by zavedla alternativu k...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PRŮZKUM: Tři z pěti Čechů omezili máslo. 60 korun za kostku je moc

Zdražování másla pokračuje. Cena za více než padesát korun ale Čechům připadá přehnaná. Téměř tři pětiny lidí tvrdí, že rostoucí cena másla v posledním měsíci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.