Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Srovnání potravin v ČR a Německu: stejný obal, stejná cena, jiné jídlo

  • 836
Srovnání zdánlivě totožných potravin nakoupených v Česku a Německu ukázalo, že se ve skutečnosti třetina z nich liší. Ceny v obou zemí jsou přitom téměř stejné, ve více případech jsou však mírně vyšší v Česku.

Čech se na nákupu v německém supermarketu může cítit jako v doma. V regálech jsou výrobky stejných názvů, v téměř identickém balení a v zásadě se ani cenou příliš neliší. Uvnitř se však často skrývá jiná potravina, než kterou zná z domova.

Prokazuje to srovnání 24 výrobků z Česka a jejich německých ekvivalentů, které provedla Vysoká škola chemicko-technologická ve spolupráci s řetězcem Albert z iniciativy europoslankyně Olgy Sehnalové (ČSSD). Z toho vyplynulo, že více než třetina produktů se liší složením i chutí.

Srovnání českých a německých potravin

Kompletní výsledky srovnání (PDF)

Česká Rama tak například obsahuje o 10 procent méně tuku, než její německá sestra. Také německá verze jogurtu Activia měla více tuku než česká. Tuzemské slazené nápoje Sprite, Nestea a Pepsi jsou zase slazené glukózo-fruktózovým sirupem nebo aspartamem, zatímco německé pouze cukrem.

Hlavní složkou masové konzervy Luncheon meat Tulip byl drůbeží separát. Stejný produkt v Německu přitom obsahoval výhradně vepřové maso i přesto, že oba pocházely ze stejné továrny v Dánsku.

Více kofeinu, méně kvalitní káva

V německé rozpustné kávě Jacobs Kronung zase zaznamenali autoři srovnání o třetinu více kofeinu. „Druhy kávy arabica a robusta se liší v obsahu kofeinu. Z rozpustné kávy to sice nelze vysledovat, rozdíl však vede k podezření, že česká verze obsahuje vyšší podíl kávy robusta,“ vysvětluje koordinátor projektu Jan Pivoňka z VŠCHT.

Robusta je přitom levnější a méně kvalitnější než arabica. Spotřebitele může aspoň uklidnit, že v tomto případě platí za nižší kvalitu méně. Káva byl jediným produktem, jehož cena byla v Německu výrazně vyšší.

Autoři studie přitom zdůrazňovali, že jejich cílem není upozornit na rozdíly v kvalitě, ani cenách. Výsledky srovnání proto žádný z dvojice produktů neoznačují jako méně nebo více kvalitní.

„Smyslem nebylo udělat senzaci, abychom trh líčili v černých barvách,“ říká Sehnalová, která tak chce vyvolat debatu o tom, že by stejně se tvářící výrobky na vnitřním trhu měly být identické. „Pro mne i nadále platí, že stejný marketing má garantovat i stejné vlastnosti zboží, jinak se jedná o klamání spotřebitele. Proto znovu téma vrátím i do Evropského parlamentu,“ dodala Sehnalová.

Děláme to, co Čechům chutná, tvrdí výrobci

Ve 14 případech byl také český produkt dražší než v Německu. Sehnalová však upozornila, že ani srovnání cen nebylo cílem. Autoři nezohledňovali při nákupu slevové akce, ani neodečetli od zveřejněné ceny DPH, které je v Německu se 7 procenty oproti 15 procentům v Česku výrazně nižší. Koncový výsledek tak není objektivně srovnatelný, vypovídá však o tom, že v praxi může český zákazník za hranicemi nakoupit levněji než doma.

Výrobci argumentují vesměs tím, že se odlišnostmi ve výrobcích přizpůsobují lokální chuti a zvykům spotřebitelů. „V České republice se tento výrobek (Rama) používá především na studenou kuchyni, v jiných státech, například v Německu, je Rama univerzálním multifunkčním výrobkem s rozšířeným použitím na vaření, pečení a restování. Tento způsob použití vyžaduje současně vyšší obsah tuku,“ uvedla Hana Langrová ze společnosti Unilever, pod kterou Rama spadá.

„Pepsi produkty a jejich složení se skutečně mohou lišit na různých trzích v souladu s různými preferencemi spotřebitelů,“ uvedli zástupci společnosti PepsiCo CZ.

Argumentace rozdílnou lokální chutí však podle Sehnalové neplatí. „Vzhledem k tomu, že v hodnotící komisi byli samí čeští občané, bych očekávala, že výsledky senzorického testu budou vždy ve prospěch českého výrobku. Zdaleka to však nebyla pravda,“ uvedla.