Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Steve Case: vzestup a pád krále médií

  18:07aktualizováno  18:07
Ještě před pár lety byli považováni za krále médií. Platy jim prudce rostly a jejich firmy skupovaly, co se dalo. Teď jejich zlaté časy skončily. Hlavy šéfů mediálních koncernů padají jedna za druhou. Po Thomasi Middelhoffovi z německého Bertelsmannu a Jean-Marie Messierovi z Vivendi to na vlastní kůži pocítil tento týden také Steve Case z AOL Time Warner.

Steve Case nikdy nebyl tak bohatý jako Bill Gates z Microsoftu, nikdy na sebe asi nestrhával tolik pozornosti jako excentrický Larry Ellison z Oracle a nikdy nebyl tak soustředěný na úspěch své firmy jako Michael Dell z Dell Computer.

Přesto se tento podruhé ženatý otec tří dětí stal ve světě nových technologií a médií jednou z největších a nejvíce obdivovaných ikon. Teď tato ikona nedokázala dále čelit kritice svých odpůrců a odchází.

Steve Case se narodil v srpnu 1958 na americkém ostrově Honolulu, proslulém ráji surfařů. Obchodního ducha prokazoval již odmalička. Ve svých šesti letech si s bratrem otevřeli stánek s limonádou, kterou dodávali sousedům. Chvíli prodávali noviny a nakonec různé zboží včetně travního semena nebo pohlednic prostřednictvím katalogu.

Malý Steve se chtěl prosadit i sám, a tak se nechal najmout na letišti jako poslíček. Na koleji si pak přilepšoval prodejem košů s ovocem. Jako zuřivý fanoušek rockové hudby, ostatně sám hrál ve dvou "novovlnných kapelách", psal recenze na koncerty, aby na ně mohl chodit zadarmo.

Když vystudoval politické vědy na Williams College v Massachusetts, nastoupil v roce 1980 do praxe. Ta však neměla s tím, co studoval, příliš společného - začal pracovat u koncernu Procter & Gamble v oddělení péče o vlasy.

Pak to zkusil u PepsiCo, kde vymýšlel a ochutnával nové kombinace pochutin na pizzy řetězce Pizza Hut. Nakonec na doporučení jednoho ze svých bratrů nastoupil do firmy Control Video, která prodávala videohry společnosti Atari pro osobní počítače.

Ta sice brzy zkrachovala, ale nadějného mladíka si všiml jeho šéf Jim Kemsey a společně pak založili firmu Quantum Computer Services. Quantum začala na rozbíhajícím se internetu nabízet on-line služby uživatelům počítačů Commodore a brzy již měla smlouvy o spolupráci s velkými jmény, jako byly Apple Computer nebo Tandy.

Když se v Apple v roce 1991 rozhodli začít s on-line službami samostatně, pochopil Case, že je třeba vytvořit firmě nový image - přejmenoval ji původně na Online America, teprve pak tato dvě slova prohodil. A od té doby už šlo všechno ráz na ráz.

Navzdory počátečním problémům, jako byly výpadky služeb, přetížené linky nebo výhrůžky Microsoftu, nechalo AOL všechny své konkurenty za sebou. V roce 1992 vstoupila firma na burzu s hodnotou 66 milionů dolarů. Stala se poté prvním z oblasti internetu, kdo se prosadil do žebříčku 500 největších firem vypracovaného magazínem Fortune.

Díky agresivnímu marketingu měla AOL v roce 1999 17 milionů uživatelů a pohltila své někdejší konkurenty. Pak přišla bomba. Steve Case se dohodl se šéfem mediálního koncernu Time Warner Geraldem Levinem na vzájemné fúzi. Za koupi impéria, jehož součástí jsou časopisy Time a People, televize CNN a HBO nebo hudební a filmová studia, zaplatilo AOL svými akciemi 164 miliard dolarů.

Souhrn profilů
'Osobnosti světa peněz'
najdete ZDE
Case si hodně sliboval od toho, že internetové služby, které již ovládá, teď bude moci "naplnit" obsahem, jejž mu dodá Time Warner. Hovořilo se i o tom, že světu naznačil, jak bude vypadat "nový" svět médií v 21. století.

Jenže se nakonec ukázalo, že fúze vzhledem ke konci boomu technologických akcií nepřináší to, co se od ní očekávalo. Nejdříve to odnesl Levin a nyní Case: oba otcové mediální superfúze své dítě museli opustit.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Vánoční hodování se letos výrazně prodraží, nejen kvůli drahému máslu

Letošní vánoční hodování se prodraží. Ceny potravin, které tvoří štědrovečerní menu, stouply od loňska velmi výrazně a to až o desítky procent. Kromě másla...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za hospodu kulturnější. Bývalí manažeři Prazdroje rozjíždějí novou skupinu

Bývalí manažeři Plzeňského Prazdroje rozjíždějí novou hospodskou skupinu, kterou pojmenovali Hospodska. Chtějí, aby hospoda byla místem setkávání a diskuzí....  celý článek

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.