Je libo cukr, nebo stévii? Sladidlo budoucnosti se dere do popředí

  10:26aktualizováno  10:26
Za poslední desetiletí se z málo známé rostliny mnohonásobně sladší než cukr stalo globální odvětví o hodnotě čtyř milionů dolarů (89 milionů Kč). Objevila se všude, od nápojů firmy Coca-Cola až po kečupy Heinz. To není špatný začátek pro produkt, o kterém si mnoho lidí myslí, že má hořkou pachuť. Stévie, kterou lze zpracovat na sladidlo bez kalorií, prorazila jako alternativa cukru.

Stévie cukrová. | foto: Profimedia.cz

Spotřeba této rostliny se podle organizace Euromonitor International v letech 2011 až 2016 ztrojnásobila. Na prodeji sladidel má zatím jen malý podíl, firmy jako je Cargill a ED&F Man Holding ale investují čím dál víc, a to i do zlepšení její chuti.

„Je to trh, který má obrovský potenciál růstu,“ cituje agentura Bloomberg šéfa divize společnosti ED&F Man Jonathana Hugha. „Vidíme mnoho investičních příležitostí,“ dodal. ED&F Man obchoduje s komoditami.

Studie: cukrovarníci platili vědce, aby ze srdečních chorob vinili tuk

Najít nízkokalorické sladidlo, které nemění chuť ikonických značek, je už dlouho cílem potravinářského průmyslu, zvláště v době globální epidemie obezity a nárůstu výskytu cukrovky. Během let se objevila uměle vytvořená sladidla jako je aspartam a sukralóza. Mnoho spotřebitelů se však obává vedlejších účinků těchto přípravků, anebo toho, že přijímají chemické přísady.

Bez klaorií a pro diabetiky

Stévie se dodává na trh jako přírodní sladidlo, protože pochází z rostlinných extraktů. Nemá skoro žádné kalorie a má nulový glykemický index. To znamená, že ji mohou konzumovat i diabetici. Rostlina pojmenovaná po španělském botanikovi stovky let roste v Jižní Americe. Pozornost přilákala v roce 2008, kdy americká společnost Cargill, jedna z největších zemědělských firem světa, představila v USA sladidlo na bázi stévie Truvia.

Poptávka se pak začala rychle zvyšovat, včetně roku 2011, kdy Evropská unie schválila použití stévie v potravinách. Nyní se dá najít v salátových zálivkách, žvýkačkách a dokonce i v obličejových ubrouscích pro miminka. Rostlina, které vyhovuje slunečné a teplé počasí, se pěstuje na mnoha místech, včetně Paraguaye, Keni, Číny, USA, Vietnamu, Indie, Argentiny a Kolumbie.

Za posledních pět let se objevilo více než 10 000 potravinových produktů a nápojů, které obsahují stévii. Více než 70 procent jich bylo představeno v posledních třech letech, uvádí malajsijský producent stévie PureCircle, kterého částečně vlastní obchodník s komoditami Olam International.

Potravinářští giganti nelenili

Největší potravinářský koncern světa, švýcarská společnost Nestlé, používá stévii v ovocných džusech v Brazílii, instantních kávových nápojích v Jižní Koreji a v ledovém častěji Nestea. Největší světový výrobce prémiové čokolády Lind & Sprüngli uvedl, že jeho divize Russell Stover představí v USA na podzim čokoládu se stévií. Největší výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo již přidávají stévii do svých dietních nápojů.

Králem sladidel ale zůstává cukr, podle konzultační společnosti LMC má na trhu podíl kolem 83 procent. Stévie se také stále potýká u spotřebitelů s potížemi, protože v mnoha formách má hořkou pachuť. Poptávka zatím pokračuje v růstu, i když od roku 2012 prudce zpomalila a loni se zvýšila o 2,1 procenta na 1038 tun, uvádějí údaje Euromonitoru. Zlepšení chuti by však podle analytika Euromonitoru Johna Georgeho mohlo tempo růstu opět zrychlit. Výrobci již testují nové přípravky.

Cargill hodlá v roce 2018 představit novou generaci stévie nazvanou EverSweet. Podle firmy bude snazší ji vyrobit ve velkém množství a nebude mít žádné náznaky chuti lékořice. ED&F Man plánuje letos nový produkt, který je podle něj „prakticky k nerozeznání“ od cukru.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Miliardářů je v Číně méně než loni, miliardářek naopak přibývá

Jack Ma, majitel internetového obchodu Alibaba (9. ledna 2017).

Nejbohatším Číňanem je zakladatel internetové společnosti Alibaba Jack Ma. Hodnota jeho majetku meziročně vzrostla o 35...

Tesla by mohla i zahnat žízeň. Musk zažádal o ochrannou známku Teslaquila

Americký miliardář Elon Musk

Americký výrobce elektrických aut Tesla požádal americký úřad pro patenty a ochranné známky o zaregistrování ochranné...

Arkansaský šerif nemá rád Nike a do jejich oblečení navléká zločince

FILE PHOTO: The logo of Nike (NKE) is seen in Los Angeles, California, U.S.,...

Arkansaský šerif údajně nutí vězně, aby se na policejní snímky fotografovali v tričkách značky Nike. Protestuje tím...



Najdete na iDNES.cz