Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je libo cukr, nebo stévii? Sladidlo budoucnosti se dere do popředí

  10:26aktualizováno  10:26
Za poslední desetiletí se z málo známé rostliny mnohonásobně sladší než cukr stalo globální odvětví o hodnotě čtyř milionů dolarů (89 milionů Kč). Objevila se všude, od nápojů firmy Coca-Cola až po kečupy Heinz. To není špatný začátek pro produkt, o kterém si mnoho lidí myslí, že má hořkou pachuť. Stévie, kterou lze zpracovat na sladidlo bez kalorií, prorazila jako alternativa cukru.

Stévie cukrová. | foto: Profimedia.cz

Spotřeba této rostliny se podle organizace Euromonitor International v letech 2011 až 2016 ztrojnásobila. Na prodeji sladidel má zatím jen malý podíl, firmy jako je Cargill a ED&F Man Holding ale investují čím dál víc, a to i do zlepšení její chuti.

„Je to trh, který má obrovský potenciál růstu,“ cituje agentura Bloomberg šéfa divize společnosti ED&F Man Jonathana Hugha. „Vidíme mnoho investičních příležitostí,“ dodal. ED&F Man obchoduje s komoditami.

Studie: cukrovarníci platili vědce, aby ze srdečních chorob vinili tuk

Najít nízkokalorické sladidlo, které nemění chuť ikonických značek, je už dlouho cílem potravinářského průmyslu, zvláště v době globální epidemie obezity a nárůstu výskytu cukrovky. Během let se objevila uměle vytvořená sladidla jako je aspartam a sukralóza. Mnoho spotřebitelů se však obává vedlejších účinků těchto přípravků, anebo toho, že přijímají chemické přísady.

Bez klaorií a pro diabetiky

Stévie se dodává na trh jako přírodní sladidlo, protože pochází z rostlinných extraktů. Nemá skoro žádné kalorie a má nulový glykemický index. To znamená, že ji mohou konzumovat i diabetici. Rostlina pojmenovaná po španělském botanikovi stovky let roste v Jižní Americe. Pozornost přilákala v roce 2008, kdy americká společnost Cargill, jedna z největších zemědělských firem světa, představila v USA sladidlo na bázi stévie Truvia.

Poptávka se pak začala rychle zvyšovat, včetně roku 2011, kdy Evropská unie schválila použití stévie v potravinách. Nyní se dá najít v salátových zálivkách, žvýkačkách a dokonce i v obličejových ubrouscích pro miminka. Rostlina, které vyhovuje slunečné a teplé počasí, se pěstuje na mnoha místech, včetně Paraguaye, Keni, Číny, USA, Vietnamu, Indie, Argentiny a Kolumbie.

Za posledních pět let se objevilo více než 10 000 potravinových produktů a nápojů, které obsahují stévii. Více než 70 procent jich bylo představeno v posledních třech letech, uvádí malajsijský producent stévie PureCircle, kterého částečně vlastní obchodník s komoditami Olam International.

Potravinářští giganti nelenili

Největší potravinářský koncern světa, švýcarská společnost Nestlé, používá stévii v ovocných džusech v Brazílii, instantních kávových nápojích v Jižní Koreji a v ledovém častěji Nestea. Největší světový výrobce prémiové čokolády Lind & Sprüngli uvedl, že jeho divize Russell Stover představí v USA na podzim čokoládu se stévií. Největší výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo již přidávají stévii do svých dietních nápojů.

Králem sladidel ale zůstává cukr, podle konzultační společnosti LMC má na trhu podíl kolem 83 procent. Stévie se také stále potýká u spotřebitelů s potížemi, protože v mnoha formách má hořkou pachuť. Poptávka zatím pokračuje v růstu, i když od roku 2012 prudce zpomalila a loni se zvýšila o 2,1 procenta na 1038 tun, uvádějí údaje Euromonitoru. Zlepšení chuti by však podle analytika Euromonitoru Johna Georgeho mohlo tempo růstu opět zrychlit. Výrobci již testují nové přípravky.

Cargill hodlá v roce 2018 představit novou generaci stévie nazvanou EverSweet. Podle firmy bude snazší ji vyrobit ve velkém množství a nebude mít žádné náznaky chuti lékořice. ED&F Man plánuje letos nový produkt, který je podle něj „prakticky k nerozeznání“ od cukru.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Čínská farma chová miliardy švábů na výrobu léků, lidé se bojí katastrofy

Při otvírání žirafince v jihlavské zoo byla k vidění zajímavá hmyzí show s

Pro většinu lidí jsou švábi nepříjemní škůdci. Někdo je ale pokládá za skvělou pochoutku na smažení, navíc pro miliony...

Ženy jen s dětmi nebo do 25 let a bez jizev. Sexistické nabídky práce v Číně

Jedna z dělnic na čínské stavbě

Jen pro muže. Muži mají přednost. I tyto formulace se objevují v inzerátech na pracovních portálech v Číně. Ačkoliv...

Exstarosta Bloomberg zaplatí za USA miliony za příspěvek na ochranu klimatu

Bývalý newyorský starosta Michael Bloomberg (19.4.2018)

Někdejší starosta New Yorku Michael Bloomberg zaplatí za USA 4,5 milionu dolarů (asi 93 milionů korun) roční příspěvek...

Najdete na iDNES.cz