Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

  9:53aktualizováno  11:42
Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by měl být schopen plnit roli lehkého bitevníku a současně sloužit k plnohodnotnému výcviku pilotů moderních vzdušných sil, uvádí společnost na svých webových stránkách.

Slavnostního představení nového stroje se zúčastnil ministr obrany Lubomír Metnar, premiér Andrej Babiš a další vládní představitelé. Babiš v úvodním projevu vyzdvihl význam společnosti Aero Vodochody pro českou ekonomiku. Dnešní roll-out je podle něj „důkazem, že české firmy jsou schopny vyrábět produkty, jež jsou konkurenceschopné na světových trzích“.

Projekt stroje vychází z původní aerodynamické koncepce letadla L-39 Albatros z dílny Aero Vodochody, které vzniklo v 60. letech.

Aero představilo svůj projekt už před čtyřmi roky, přičemž počítalo se dvěma fázemi vývoje. Během první se měl do již používaných letadel namontovat nový úspornější motor americké výroby a modernější přístrojové vybavení. Tento proces vyvrcholil loni na podzim dokončením letounu označeného L-39CW.

Součástí druhé fáze byl vývoj zbrusu nového letounu, který nese označení L-39NG (Next generation) a sdílí tvary původního Albatrosu. Využívá však soudobé technologie a vybavení.

Fotogalerie

Pohon nové stíhačky obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů, uvádí výrobce.

L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. 

Prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo označil nový letoun za významný milník českého leteckého průmyslu. „Při vývoji jsme využili dědictví tisíců produktů naší továrny,“ uvedl Giordo. Výrobce plánuje v následujících letech dodat na trh 3 000 těchto letadel.  

Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 procent finančně spolupodílí na vývoji letounu .

„Jsem velmi rád, že společnost Omnipol vstoupila do projektu L-39NG na pozici strategického partnera. Projekt z našeho pohledu přináší oživení českého leteckého průmyslu a je obrovským příslibem pro budoucnost,“ uvedl prezident Omnipolu Jiří Podpěra.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Karlovarské minerální vody musí kvůli spojení s Pepsi prodat vody Toma

Závod Magnesia společnosti Karlovarské minerální vody uvedl do provozu novou...

Prodej neochucené i ochucené vody značky Toma, včetně zdroje pramenité vody Natura v Adršpašsko Teplických skalách,...

Stát dostane zpět dvě miliardy, rozhodl soud v kauze CS Fondů

Soud (ilustrační foto)

Před šesti lety musela Česká republika zaplatit společnosti Akro jako odškodné dvě miliardy korun. Ty teď po rozhodnutí...

Přívěs za kolo s elektromotorem. Uveze až 250 kilo, slibuje startup

Na fotografii model nazvaný K-Ryole Pick-up

Francouzský startup K-Ryole si klade za cíl ulehčit život kurýrům na jízdních kolech. Vyrábí totiž přívěsy za kolo s...

Najdete na iDNES.cz