Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

  9:53aktualizováno  11:42
Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by měl být schopen plnit roli lehkého bitevníku a současně sloužit k plnohodnotnému výcviku pilotů moderních vzdušných sil, uvádí společnost na svých webových stránkách.

Slavnostního představení nového stroje se zúčastnil ministr obrany Lubomír Metnar, premiér Andrej Babiš a další vládní představitelé. Babiš v úvodním projevu vyzdvihl význam společnosti Aero Vodochody pro českou ekonomiku. Dnešní roll-out je podle něj „důkazem, že české firmy jsou schopny vyrábět produkty, jež jsou konkurenceschopné na světových trzích“.

Projekt stroje vychází z původní aerodynamické koncepce letadla L-39 Albatros z dílny Aero Vodochody, které vzniklo v 60. letech.

Aero představilo svůj projekt už před čtyřmi roky, přičemž počítalo se dvěma fázemi vývoje. Během první se měl do již používaných letadel namontovat nový úspornější motor americké výroby a modernější přístrojové vybavení. Tento proces vyvrcholil loni na podzim dokončením letounu označeného L-39CW.

Součástí druhé fáze byl vývoj zbrusu nového letounu, který nese označení L-39NG (Next generation) a sdílí tvary původního Albatrosu. Využívá však soudobé technologie a vybavení.

Fotogalerie

Pohon nové stíhačky obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů, uvádí výrobce.

L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. 

Prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo označil nový letoun za významný milník českého leteckého průmyslu. „Při vývoji jsme využili dědictví tisíců produktů naší továrny,“ uvedl Giordo. Výrobce plánuje v následujících letech dodat na trh 3 000 těchto letadel.  

Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 procent finančně spolupodílí na vývoji letounu .

„Jsem velmi rád, že společnost Omnipol vstoupila do projektu L-39NG na pozici strategického partnera. Projekt z našeho pohledu přináší oživení českého leteckého průmyslu a je obrovským příslibem pro budoucnost,“ uvedl prezident Omnipolu Jiří Podpěra.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...

I čokoláda je superpotravina. Česká firma ji dodává do Švýcarska

Výroba v pražské společnosti Iswari

O borůvkách či šípku se mluví jako takzvaných superpotravinách. Podle Františka Lomského, spolumajitele české firmy...

Říkali nám, že e-shop s kytarami je hloupost, tvrdí největší prodejce

„Lidé nám říkali, že prodávat hudební nástroje přes internet je hloupost. Jeli...

Jedna kytara muzikantům nestačí, říká spolumajitel e-shopu Kytary.cz Vladimír Myslík. Největší prodejce v Česku, který...



Najdete na iDNES.cz