Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Štítky na televizích klamou výjimečně, jejich spotřeba klesá

  18:08aktualizováno  18:08
Mezi výrobci televizorů klamou spotřebitele spíš menší značky s nízkým podílem na trhu, ukázal velký test, který iniciovala Evropská komise. Údaje o spotřebě na energetických štítcích byly zkreslené v osmi procentech případů, s většími prohřešky se ale zákazníci podle výsledku srovnání setkají u samotného provedení kontrolovaných energetických štítků a informací v obchodech.

Jakmile velkoprodejce elektrospotřebičů HP Tronic vyprodá skladové zásoby, plošně zdraží ve své obchodní síti Euronics všechno zboží z dovozu. Cena stoupne o 10 až 15 procent. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Velkým evropským testem ComplianceTV energetických štítků prošlo 160 televizorů různých značek, velikostí i technologií. „Výsledky vnímáme pozitivně, štítkům se dá věřit,“ řekl Juraj Krivošík ze Střediska pro efektivní spotřebu energie SEVEn, který se testováním v Česku zabýval.

Testem úspěšně prošlo 86% televizí, v osmi procentech se naopak údaje lišily. Podle Krivošíka šlo ale o relativně malé chyby, především v době automatického vypnutí. „Vyply se po čtyřech hodinách a pár minutách, z hlediska spotřebitele to není hlavní problém,“ řekl Krivošík.

Podle jeho názoru jsou výsledky lepší, než v minulosti. „Problémy test zaznamenal u menších značek s malým podílem na trhu a u levnějších televizorů,“ dodal Krivošík. Šest procent značek nebylo hodnoceno. Inspektoři u nich našli závady, ale když chtěli chybu ověřit na dalším vzorku, výrobek již nebyl na trhu a nebylo možné ho zakoupit.

Podle Krivošíka štítkování přispělo ke snížení průměrného příkonu televizorů. Ještě v roce 2008 byl v průměru kolem 160 wattů, dnes běžně kolem 40 wattů. „Jen díky štítkům má zákazník srovnatelnou informaci o spotřebě jednotlivých výrobků,“ dodal Krivošík.

Více závad našli kontroloři ve způsobu, jak výrobci a obchodníci o spotřebě informují: třetina štítků měla chybu například ve formátu štítku nebo přítomnosti informačního listu. Podobné to bylo i v obchodech, v některých případech štítek úplně chyběl.

Podle Krivošíka je běžnou praxí, že výrobci elektrických spotřebičů dávají do výrobků speciální čipy se softwarem, který rozpozná, že probíhá testování a spotřeba se začne měnit tak, aby data vyšla. V případě televizí ale podobnou nekalost nenašli.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilsutrační snímek
Bude to nový hit? Ve Španělsku vypěstovali nízkotučné avokádo

Avokádo je řadou expertů na jídlo považováno za superpotravinu vzhledem k vysokému obsahu vitamínů a minerálů, některým mohl vadit jen vysoký obsah tuku. Ovšem...  celý článek

Ilustrační foto.
Sušené výživy pro batolata obsahovaly nadbytek karcinogenů

Batolecí výživy dvou značek neprošly laboratorním testem, který zkoumal přítomnost maximálního přípustného množství karcinogenních látek. Odhalily to...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Giganti požírají výrobce řemeslných piv. Čeká to i české minipivovary?

Ve světě je to trend. Velké průmyslové pivovary si razí cestu ke speciálním pivům tím, že přebírají malé minipivovary. V Česku se to zatím neděje. Ale i zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.