Jakmile velkoprodejce elektrospotřebičů HP Tronic vyprodá skladové zásoby,...

Jakmile velkoprodejce elektrospotřebičů HP Tronic vyprodá skladové zásoby, plošně zdraží ve své obchodní síti Euronics všechno zboží z dovozu. Cena stoupne o 10 až 15 procent. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Štítky na televizích klamou výjimečně, jejich spotřeba klesá

  • 8
Mezi výrobci televizorů klamou spotřebitele spíš menší značky s nízkým podílem na trhu, ukázal velký test, který iniciovala Evropská komise. Údaje o spotřebě na energetických štítcích byly zkreslené v osmi procentech případů, s většími prohřešky se ale zákazníci podle výsledku srovnání setkají u samotného provedení kontrolovaných energetických štítků a informací v obchodech.

Velkým evropským testem ComplianceTV energetických štítků prošlo 160 televizorů různých značek, velikostí i technologií. „Výsledky vnímáme pozitivně, štítkům se dá věřit,“ řekl Juraj Krivošík ze Střediska pro efektivní spotřebu energie SEVEn, který se testováním v Česku zabýval.

Testem úspěšně prošlo 86% televizí, v osmi procentech se naopak údaje lišily. Podle Krivošíka šlo ale o relativně malé chyby, především v době automatického vypnutí. „Vyply se po čtyřech hodinách a pár minutách, z hlediska spotřebitele to není hlavní problém,“ řekl Krivošík.

Podle jeho názoru jsou výsledky lepší, než v minulosti. „Problémy test zaznamenal u menších značek s malým podílem na trhu a u levnějších televizorů,“ dodal Krivošík. Šest procent značek nebylo hodnoceno. Inspektoři u nich našli závady, ale když chtěli chybu ověřit na dalším vzorku, výrobek již nebyl na trhu a nebylo možné ho zakoupit.

Podle Krivošíka štítkování přispělo ke snížení průměrného příkonu televizorů. Ještě v roce 2008 byl v průměru kolem 160 wattů, dnes běžně kolem 40 wattů. „Jen díky štítkům má zákazník srovnatelnou informaci o spotřebě jednotlivých výrobků,“ dodal Krivošík.

Více závad našli kontroloři ve způsobu, jak výrobci a obchodníci o spotřebě informují: třetina štítků měla chybu například ve formátu štítku nebo přítomnosti informačního listu. Podobné to bylo i v obchodech, v některých případech štítek úplně chyběl.

Podle Krivošíka je běžnou praxí, že výrobci elektrických spotřebičů dávají do výrobků speciální čipy se softwarem, který rozpozná, že probíhá testování a spotřeba se začne měnit tak, aby data vyšla. V případě televizí ale podobnou nekalost nenašli.