Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chování e-shopů se zlepšuje, stížností ubývá. Hříšnici však podvádějí dál

  10:44aktualizováno  10:44
Počet stížností na e-shopy meziročně klesá. Mezi internetovými prodejci lze ovšem pořád najít podvodníky a neseriózní podnikatele. Častými pochybeními obchodníků jsou hlavně nekomunikace, či pomalé a špatné vyřízení nesrovnalostí s dodáním zboží.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Evropská komise

Prosinec je tradičně vrcholem nákupní sezony a výjimkou nebyl ani loňský rok. Předvánoční prodeje dokonce lámaly rekordy a obchodníci odhadují prosincový meziroční nárůst tržeb až na desítky procent.

Získejte od e-shopů odměnu v podobě „vratných peněz“

E-shop před nákupem navštivte přes stránky VratnéPeníze.cz přes tlačítko „Přejít do obchodu“ a získejte zpět třeba i 15 % z každého nákupu. Ročně lze ušetřit stovky až tisíce korun.

„Dovedu si představit, že tržby se vyšplhají až k 85 miliardám. Hlavně e-shopy zaměřené na elektroniku hlásily výbornou vánoční sezonu. I v dalších letech by tržby měly růst. Nastupují hlavně e-shopy v rychloobrátkovém zboží, které mají obrovský růstový potenciál. Potraviny tvoří velkou část i běžných maloobchodních tržeb, a proto přelití jednoho procenta z kamenných obchodů do online může znamenat velký růst,“ hodnotí letošní prodeje analytik Home Credit Michal Kozub.

Dobrou zprávou pro zákazníky je zlepšující se morálka prodejců. Svědčí o tom pokles počtu stížností. „Od začátku prosince k dnešnímu dni eviduje Česká obchodní inspekce zhruba 250 podání spotřebitelů na e-shopy. Dá se říci, že prosinec by dokonce mohl být podprůměrný, co se počtu podání na e-shopy týká při srovnání s měsíci předešlými,“ uvádí pro iDNES.cz tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Inspekce má zatím jen průběžná data, i ty však ukazují jednoznačné zlepšení přístupu internetových prodejců k jejich zákazníkům. Pečlivější při výběru e-shopu jsou i samotní spotřebitelé. „Existuje sice obrovský počet e-shopů, lidé ale už nejsou tak naivní, dávají si pozor, kde a jak nakupují, jak platí atd. Proto si vybírají osvědčené prodejce a tím minimalizují riziko,“ říká Michal Kozub.

Analytik souhlasí i s tím, že se zlepšuje přístup obchodníků. Začali například používat nové druhy platebních postupů, čím zrychlili procesy případných reklamací. Prodejci také více dbají na dobré zkušenosti klientů.

Česká obchodní inspekce provedla v prosinci na základě podání zákazníků 56 kontrol e-shopů a vyměřila pokuty ve výši 142 tisíc korun. Nutno ovšem dodat, že řízení s několika e-shopy pořád probíhá.

Zatímco počet stížností na e-shopy v porovnání s minulostí klesá, charakter provinění internetových prodejců zůstává nezměněný. „Převážně se jednalo o klamavé obchodní praktiky, spočívající například v neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy či o uplatnění práv vyplývajících spotřebitelům ze smlouvy,“ uvádí Jiří Fröhlich.

Dalšími častými pochybeními obchodníků jsou hlavně nekomunikace, či pomalé a špatné vyřízení nesrovnalostí s dodáním zboží.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Zbraně do Egypta i Saúdům. Česko kritizují za vývoz do nestabilních zemí

Česko vyváží zbraně do nestabilních oblastí a autoritářských zemí, jako jsou Egypt a Saúdská Arábie. Podle mezinárodní organizace Social Watch tím přispívá k...  celý článek

Ilustrační snímek
Cenu másla šponuje smetana, mléka je přitom dost

Zatímco cena mléka se nemění, smetana už stojí trojnásobek. „Za rekordní cenu másla rozhodně nemohou zemědělci. Výkupní cena mléka momentálně činí pouhých 8,5...  celý článek

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.