Společnost Stock loni prodala 25,99 milionů litrů lihovin. Přes dva miliony litrů šly na export.
Podle vedení společnosti ale spotřeba alkoholu v České republice klesá a na loňských výsledcích se podepsalo hlavně předzásobení obchodníků na konci roku.
Ti chtěli naplnit své sklady ještě před zvýšením spotřební daně na alkohol. "Toto období se potkalo s tradiční předvánoční prodejní špičkou, zájem o naše výrobky byl tak před koncem roku enormní," uvedl generální ředitel likérky Martin Petrášek.
"Poprvé v dějinách společnosti jsme vyráběli i během vánočních svátků," říká ředitel. Naopak v novém roce už mají zaměstnanci volněji, obchodníci totiž prodávají hlavně ze skladů.
Zájem Čechů o lihoviny klesá
Tyto okolnosti pomohly Stocku odolat stále klesajícímu zájmu Čechů o lihoviny. Prodeje společnosti klesly oproti roku 2002 jen o 0,5 procenta.
Jen loni klesla podle odhadů analytiků společnosti Stock v Česku spotřeba lihovin o deset procent. "Je to přirozená změna spotřebitelského chování," komentuje situaci Petrášek.
Naopak spokojení mohou být v Plzni s exportem. Likérka vyvezla 2,05 milionu litrů lihovin, což je meziroční nárůst o třináct procent. Největší odbyt má tradičně na Slovensku, kde se pijí především fernety. Důležitým trhem začíná být pro Stock také Rusko.
Stock míří na trh s vínem
Likérka Stock letos vstupuje i na trh s vínem. Dohromady se společností Vinselekt Michlovský připravil novou řadu jakostních odrůdových vín, která se bude prodávat pod značkou Král Vinohradu.
"Trh vína skrývá velký potenciál, v České republice meziročně roste o 16 procent. V porovnání se sousedními zeměmi, například Německem nebo Rakouskem, je u nás spotřeba vína na hlavu poloviční," zdůvodňuje krok likérky její brand manažer Michal Rýgl.
"Navíc trh vína u nás postrádá silné značky, které má například pivní trh. Naše mateřská společnost Eckes je na svém německém trhu na tomto poli silným hráčem," doplnil.
Stock se bude starat o prodej, distribuci a marketing nové značky. Vinselekt Michlovský zajistí výrobu vína od výběru hroznů až po stáčení do lahví.
"Řada Král Vinohradu bude zahrnovat dvě suchá červená vína, frankovku a svatovavřinecké, a dvě suchá bílá vína, Müller Thurgau a Veltlínské zelené," řekl šéf Vinselekti Miloš Michlovský.
"Společně chceme být velkým a silným hráčem na našem trhu s vínem. Jen takoví totiž mají šanci uspět na trhu, který se po našem vstupu do unie ještě více otevře," tvrdí představitelé obou firem.
Všechna vína pocházejí z jihomoravských vinic, cena za 0,75 litrovou láhev by měla být zhruba 85 korun. Stock předpokládá, že letos prodá asi 400 tisíc lahví.