Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


První soukromá dálnice v Česku dostala stopku, Slováci je přitom staví

  1:00aktualizováno  1:00
Plány na první dálnici v Česku, která by vznikla zapojením soukromého kapitálu, dostávají další zpoždění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr na firmu, která měla ministerstvu dopravy radit s dostavbou dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Stát má zapojení soukromníků vyjít levněji.
Stavba dálnice. Ilustrační foto

Stavba dálnice. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zatím nepravomocně soutěž zrušil, ministerstvo podalo proti rozhodnutí rozklad. Dále nechce případ komentovat. Jde o další z řady zakázek, které ÚOHS ministerstvu dopravy za poslední rok zrušil.

Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje se ministerstvo dopustilo porušení zákona o veřejných zakázkách tím, že nevymezilo minimální úroveň technických kvalifikačních předpokladů ve veřejné zakázce tak, aby odpovídala druhu, rozsahu a složitosti předmětu plnění veřejné zakázky.

Ministerstvo požadovalo prokázat kvalifikaci poskytování služeb vedoucího právního poradenství u silničního projektu realizovaného formou PPP v EU o celkových investičních nákladech minimálně 5,5 miliardy korun. Podobný byl požadavek i na reference.

Jde o takzvaný PPP projekt, který v Česku nemá zatím příliš dobrý zvuk, ale v Evropě se běžně pro velké projekty používá. Až dosud se české silnice stavějí tak, že stát vybírá zvlášť projektanty a pak stavební firmu, která silnici postaví. V případě PPP stát vypíše soutěž v podstatě jen na to, že má mezi Háji a Miroticemi stát silnice, a nechá na dodavatelích, jakým způsobem ji postaví. Vítězná firma se o silnici bude dál starat – pokud se rozbije, bude to její problém, stát bude platit fixní částku. Po 25 letech firma tepnu předá v bezvadném stavu státu.

Na Slovensku se staví

Podmínky ministerstva v soutěži hájí i Asociace pro rozvoj infrastruktury ARI, která je zrušením soutěže znepokojena. „Zastáváme názor, že rozhodnutí ÚOHS není věcně správné a zásadním způsobem nereflektuje mezinárodní zadávací praxi PPP projektů běžně užívanou na evropském trhu,“ uvedla ARI ve svém prohlášení.

„ÚOHS se argumentačně opírá o tvrzení subjektů, které nedisponují zkušenostmi z úspěšně dokončených obdobných PPP projektů ve smyslu porovnatelného typu, velikosti a komplexnosti,“ tvrdí mluvčí ARI Gabriela Švancarová.

Zrušení soutěže znamená další posun v plánech ministerstva, podle původních plánů se mělo už příští rok začít stavět. Tím, že ÚOHS zrušil už soutěž na poradce k soutěži je jisté, že stavba bude mít další velké zpoždění.

V modelu PPP se staví i u našich východních sousedů: na Slovensku takto vznikla silnice R1 do Bánské Bystrice, minulý týden se podepsala memorandum o výstavbě a provozování obchvatu Bratislavy. Zakázku za 51 miliard korun získalo sdružení firem vedené španělskou společností Cintra.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8
Konec výmluv na „vyšší moc“. RegioJet dá slevu, i když zpoždění nezavinil

Dopravce RegioJet zavádí od 15. září na všech svých autobusových i vlakových spojích takzvanou garanci včasného příjezdu do výstupní stanice. Cestujícím pošle...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.