Roky růstu střídá nejistota. Český trh je nervózní ze skandálu Volkswagenu

  0:01
Potíže kvůli emisní aféře můžou zamávat i s českou ekonomikou. Volkswagen je příliš velká firma, která je s Českem mimořádně těsně propojena, Německo je navíc dlouhodobě největším českým obchodním partnerem.

Mezi soukromými prodejci VW narůstají obavy ohledně toho, co budou dělat s neprodanými zásobami, na které nyní sedá prach. | foto: Reuters

„Najednou se Volkswagen stal větším rizikem poklesu pro německou ekonomiku než řecká dluhová krize,“ řekl agentuře Reuters hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. Největší tuzemská firma - Škoda Auto - patří Volkswagenu a Německo je její druhé největší odbytiště. Na Volkswagenu a ostatních značkách koncernu jsou přitom výrazně závislí i další dodavatelé. Celkem loni automobilky a dodavatelé vyvezli do Německa zboží za více než 140 miliard korun, za pět let objem stoupl na dvojnásobek.

Křišťálová Lupa 2015

„Určitá hrozba pro automobilky to určitě je,“ přiznává obvykle optimistický ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Dodavatelé jsou v klidu

Tuzemský automobilový průmysl na druhou stranu má výhodu, že dodává všem evropským značkám, ale Volkswagen je bezkonkurenčně největším zákazníkem.

Pokud se projdete výrobními linkami Škody Auto, obavám různých ekonomů o budoucnosti Volkswagenu příliš rozumět nebudete. „Výroba běží na sto procent, naopak se snažíme zkrátit čekací doby na některé modely,“ říká mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Podobně hovoří dodavatelé automobilek. „Není žádný výkyv v objednávkách, rozhodně ne směrem dolů,“ uvádí Jan Tichý, šéf výrobce těsnění do aut Saar Gummi v Červeném Kostelci.

Aféra dieselgate

Nepříjemná zpráva o problémech koncernu Volkswagen přišla do Česka v době, kdy automobilový průmysl zažívá svůj nejlepší rok v historii. I proto se zatím berou problémy spíše s rezervou. „Na představenstvu jsme to řešili. Určitá hrozba to je, ale na druhou stranu český průmysl nestojí jen na Volkswagenu,“ říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Volkswagen byl dlouho pro českou ekonomiku vzpruhou. Vzorový příklad privatizace státní firmy udělal ze Škody Auto prosperující podnik, jehož produkty začínají často zastiňovat i vozy koncernu. Spolu s VW prošla Škoda úspěšně i krizí, především díky německému šrotovnému. Dnes má Škoda dva vozy v desítce nejprodávanějších evropských modelů.

O síle tuzemského automobilového průmyslu nejlépe mluví čísla: obor zaměstnává přímo přes 117 tisíc lidí, většina produkce jde na export. Dávno přitom neplatí, že je Česko jen montovnou. Auta se tu vyvíjejí stejně jako díly na ně, čím dál více dodavatelů sem přesouvá svá vývojová centra.

Škoda může jako jediná firma více pohnout ekonomikou

Tuzemští analytici zatím nechtějí mluvit o černých scénářích, které se objevují v souvislosti s Volkswagenem hlavně v Německu. „Potíže Volkswagenu patrně nestrhnou Německo do recese, ale zpomalit růst HDP o několik desetin procentního bodu by mohly. Při vazbách české ekonomiky na Německo by to bylo cítit i zde. Nicméně spíše na úrovni konkrétních firem než v makroekonomických číslech,“ uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Volkswagen je podle něho pro německou ekonomiku podobně důležitý jako Škoda Auto pro Česko. „Škoda je v současnosti jedinou firmou, která má sílu své úspěchy nebo problémy reálně promítnout do makroekonomických údajů na úrovni celého státu,“ dodal Marek.

Úspěch automobilek potvrzují data Českého statistického úřadu, podle nichž export dílů pro automobilky za posledních pět let stoupl o více než padesát procent.

Podíl automobilek na tuzemském HDP se pohybuje kolem tří až pěti procent včetně dodavatelů. Na obor je však navázána řada dalších pracovních míst a případné potíže mohou být v ryze automobilových regionech cítit.

Podle ekonoma Poštovní spořitelny Jana Bureše však německým automobilkám způsobí větší problémy pokles čínského trhu. „Skandál automaticky neznamená omezování výroby a investičních plánů v lokalitách, které jsou nám blízké, aby to mělo kritický přesah do zbytku hospodářství. Mnohem závažnější hrozba pro ekonomiku je spíše čínské hospodářství, které má vysokou obchodní provázanost s Evropou. Řada evropských firem tam realizuje velkou část svých tržeb. Zpomalování růstu v Číně je vážnější problém než relativně izolovaný skandál,“ říká Jan Bureš.

O co jde v aféře automobilky Volkswagen:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Palubní personál rakouských aerolinek stávkuje, dotýká se to i spojů s Prahou

28. března 2024  16:39

V Rakousku ve čtvrtek začala 36hodinová stávka palubního personálu aerolinek Austrian Airlines...

Pěstitelé v problémech. Cena vína prakticky neroste a jeho spotřeba klesá

28. března 2024  15:58

Spotřeba tichých vín, tedy ne šumivých ani perlivých vín, v České republice v loňském roce dál...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...