Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lidl úspěšně rozjel stravenkový byznys. Řetězec sází na nízkou provizi

  1:00aktualizováno  1:00
Lidl udělal nečekaný krok. Rozhodl se zamíchat s výnosným stravenkovým trhem. Po sedmnácti letech tak dostávají stávající tři „stravenkáři“ na trhu silnou konkurenci. Řetězec vsadil na nízkou provizi, kterou si za zpětný odkup poukázek od restauratérů účtuje.

Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci společnosti. | foto: Lidl

Berete stravenky? Častá otázka zákazníků při placení inspirovala maloobchodní prodejny Lidl a Kaufland, aby se pustily na stravenkový trh. A rovnou je začaly sami vydávat.

„Jsme jedni z největších zaměstnavatelů a zároveň obchodník s širokou sítí prodejen. To je dobré východisko pro to, abychom proces vydávání a oběhu stravenek mohli mít pod kontrolou,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Zuzana Holá, proč se řetězec do nového podnikání pustil.

Zatím jen v Česku

Lidl začal pro své zaměstnance vydávat stravenky začátkem roku, od dubna je dostávají i zaměstnanci sesterského Kauflandu, největšího maloobchodníka podle tržeb u nás. Obě firmy mají dohromady 21 tisíc zaměstnanců a loni utržily ve svých více než 350 prodejnách celkem 96 miliard korun. Stravenky vydává německá obchodní skupina jen v Česku.

Firmy tak zabily dvě mouchy jednou ranou: nabídly svým stávajícím i potenciálním pracovníkům v době rekordně nízké nezaměstnanosti nový benefit a zároveň budou ze stravenek samy profitovat. Ať už je jejich pracovníci utratí v prodejnách firem, nebo v nasmlouvaných hospodách.

Lidl útratu omezuje maximálně na 10 stravenek za jeden nákup. Do budoucna chystá i elektronickou stravenkovou kartu, která nahradí papírové poukázky. Seznam restaurací, kde už poukázku „Naše stravenka“ berou, zatím Lidl nezveřejnil, zřejmě s tím vyrukuje na konci prázdnin, až se bude mít čím pochlubit. Zpravidla se nejprve nasmlouvávají stravovací zařízení v okolí prodejen, aby měli zaměstnanci kam chodit na oběd. Smlouvu ale může uzavřít kterýkoliv hostinský přímo přes internet.

Lidl vsadil na nízkou provizi

Stravenky v Česku

  • Platí jimi 1,3 milionu lidí

  • Poukázku dávají zaměstnavatelé svým zaměstnancům jako benefit a součást odměny za práci.

  • Dá se s ní platit ve vybraných obchodech a restauracích, které mají uzavřené se stravenkovými firmami smlouvy.

  • Účtují si provizi až 6 % z její hodnoty. Stát poskytuje na stravování ování podporu formou úlevy na odvodech a na dani – týká se to jak poukázek, tak závodního stravování.

„Podle čísel, která jsem viděl, se nová stravenka docela chytla,“ říká Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR. Hlavním důvodem je podle něj výše provize, kterou si za zpětný odkup poukázek od restauratérů Lidl účtuje – 2,5 procenta. „Dělali jsme si průzkum týkající se tradičních stravenkových firem a tam je to do 6,5 procenta. Pak jsou tu ještě elektronické stravenky Benefit Plus, které fungují jako kreditka a kde se neplatí nic,“ doplňuje Stárek. Posledně jmenovaná firma je na českém trhu od roku 2013 a začala rovnou elektronicky, zatím měla nejmenší podíl.

Provize jsou totiž zdroj, ze kterého stravenkové firmy žijí. Dvojka na trhu, Edenred, měla v roce 2015 tržby 442 milionů a zisk před zdaněním 118 milionů, Up Česká republika 188 milionů a zisk 90 milionů. Největší Sodexo výsledky v obchodním rejstříku nezveřejňuje.

Hlavní hráč na trhu, firma Sodexo, se pokusila provizi počátkem roku zmírnit. Spojila své síly s Makrem a podnikatelům, kteří tam utrácejí, nabízí výkup stravenek za nižší provizi, 4,8 procenta, a jejich připsání na Makro kartu. A provize vybírá i od zaměstnavatelů – od nula do čtyř procent, podobně i konkurenti. Nový hráč Lidl nabízí nulu všem.

Autor:


Témata: Lidl, Kaufland, stravenky


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Rumové aroma může být od dubna zakázané. Potravinářská komora protestuje

Potravinářská komora se důrazně ohradila proti tvrzení, že látka, která dává českému „rumu“ tradiční aroma, je rakovinotvorná. Podle ní zdraví spotřebitelů...  celý článek

Severně od Chebu, kousek od německých hranic, vznikají housle, violy, basy a...
Housle pro Ameriku, kytary pro Rusko. Český výrobce plánuje expanzi

V Lubech na Chebsku se rodí housle, violy, čela, kontrabasy a kytary. Za minulého režimu zásoboval podnik pod názvem Cremona všechny země RVHP, předloni...  celý článek

Smoothies jsou husté nápoje z rozmixovaného ovoce a zeleniny.
Lidé hledají nové cesty, jak investovat. Začínají půjčovat firmám

Ekonomice se daří a lidé hledají nové cesty, jak investovat. Peníze v bankách téměř nic nenesou, investice do akcií či komodit zase vyžadují spoustu času. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.