Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Střední Evropa nakupuje v supermarketech

  10:33aktualizováno  10:33

Zatímco v ukrajinském Kyjevě nakupují v těchto obchodech tři čtvrtiny lidí, na Slovensku je to asi polovina. V ruském Petrohradě roli supermarketů přebraly diskonty a v Česku nebo Maďarsku mají zase vedoucí postavení na trhu hypermarkety.

Poláci dělí svou přízeň mezi hypermarkety, diskonty a menší pultové prodejny. Na malé obchůdky nedá dopustit většina Rumunů a obyvatel Srbska a Černé Hory.

Velké obchody lákají zákazníky levnějším zbožím i příjemným prostředím. Diskonty jednoznačně sázejí na cenu. Ať už je jejich strategie, jak přesvědčit zákazníka jakákoli, nejvýznamnější faktor je úplně jiný.

"Přestože supermarkety jsou nejpreferovanějším typem prodejen, hlavní důvod, který hraje roli při výběru obchodu, je jeho dostupnost z domova nebo práce," uvádí GfK ve studii.

Typy prodejen

Hypermarket
prodejní plocha nad 2 500 m2
převažuje nepotravinářské zboží

Supermarket
prodejní plocha nad 400 m2

Diskont
vyznačuje se nízkou cenou
omezeným sortimentem
i omezením některých služeb
(platba kartou)

Zdroj: GfK, Incoma

I tady se ale zvyklosti nakupujících liší - zatímco Češi už si zvykli jezdit na nákupy autem a používají ho v šedesáti procentech případů, v Rumunsku je to pouhá čtvrtina.

Hlavní prodejci podle zemí

Země

Nejvýznamnější řetězec

Typ

Podíl na trhu

Slovensko Jednota/Coop Supermarket 31 %
Maďarsko Tesco Hypermarket 18 %
Česko Kaufland Hypermarket 15 %
Polsko Biedronka Diskont 15 %
Srbsko a Černá Hora C Market Supermarket 13 %
Rumunsko Metro Cash&carry 22%

Další vybraná města

Petrohrad Pyaterochka Diskont 39 %
Kyjev

Furshet

Supermarket 24 %
Moskva Pyaterochka Diskont 14 %
Zdroj: GfK, Incoma

Z českých obchodů je podle výzkumu nejoblíbenější Kaufland, kde nakupuje asi patnáct lidí ze sta. Maďaři mají nejraději Tesco, Rumuni Metro. Slováky žádný zahraničí prodejce nepřesvědčil a zůstávají věrní domácí Jednotě.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Omezení hypoték Čechy neomezuje. Lidé si půjčují jinde

(Ilustrační snímek)

Česká národní banka před rokem omezila poskytování hypoték, a klienti komerčních bank tak bez větších problémů dosáhnou...

Finanční poradci dostali od ČNB opět přes prsty za nekalé obchodní praktiky

Guvernér České národní banky Jiří Rusnok hostem pořadu Rozstřel. (11. dubna...

Centrální banka opět rozdává pokuty finančním poradcům. Společnost Kapitol patřící Kooperativě a pojišťovací skupině...

Najdete na iDNES.cz