Od začátku roku zaznamenal Drážní úřad už 84 případů, kdy strojvedoucí nerespektoval návěst Stůj a projel ji. Naposledy došlo k takovému případu ve čtvrtek v Praze, kdy u nádraží Vyšehrad od sebe vlaky zastavily necelých sto metrů (psali jsme zde).
V Česku se zatím tyto problémy letos obešly bez mrtvých, ke tragické srážce vozidel zatím nedošlo. Drážní úřad však tento trend vnímá jako velké nebezpečí a ohrožení provozu železnice. Dopisem proto vyzval dopravce, aby přijali okamžitě systémová opatření, která pomohou bezpečnost provozu udržet na vysoké úrovni.
„Zprávy, ve kterých nás budou dopravci informovat o přijatých opatřeních, očekáváme do konce letošního roku,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
V současné době mají dopravci možnost strojvedoucího, který projede červenou návěst, znovu proškolit, například z dopravních předpisů. „Vzhledem ke zvyšujícímu se počtu mimořádných událostí tohoto typu se však takový typ opatření jeví jako ne zcela účinný,“ dodal Kolář.
2013 | 83 |
---|---|
2014 | 91 |
2015 | 92 |
2016 | 76 (za první tři kvartály), 84 do dnešního dne |
Problém s vysokým počtem nedovolených jízd řeší dlouhodobě i Drážní inspekce, která upozorňuje na problém s koncem výpravčích v řadě stanicích a jejich nahrazení technikou. Podle inspekce tak chybí dvojitá kontrola.
Drážní úřad už připravuje ve spolupráci se SŽDC systém, kdy se bude zaznamenávat, kolik hodin jednotliví strojvedoucí jezdí. Dosud se totiž děje, že jezdí u více dopravců současně a mohou pak být unaveni a nedávat tolik pozor. Podobný způsob prevence funguje u řidičů autobusů či nákladních vozidel.