(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

  • 136
Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal strojvedoucím až 14 procent, konkurenční Leo Express letos zvýšil mzdy o 5 procent.

„Strojvedoucích s licencí na trhu je dlouhodobě nedostatek, minimálně tři až pět dalších hledáme,“ uvedla pro MF DNES mluvčí Leo Express Kateřina Veitová.

RegioJet zvýšil základní mzdu strojvedoucím o 12 až 14 procent. Podle mluvčího Aleše Ondrůje chce přijmout ještě dalších 15 až 20 strojvedoucích, kteří budou od prosince jezdit také na nových spojích na trase Praha – Brno – Břeclav – Vídeň. Nové strojvůdce RegioJet potřebuje také na posílení trasy do Bratislavy, nově budou jeho vlaky zajíždět také do slezské metropole Opavy.

Vlaky pro příští rok: noční Esko, RegioJet do Vídně a další zrychlení

„S nedostatkem strojvedoucích se potýkají prakticky všechny evropské země,“ říká mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský. I proto podle něj někteří strojvedoucí odcházejí z ČR do zahraničí, hlavně do Německa, kde je rovněž nedostatek strojvedoucích.

„V případě ČD není situace tak kritická, i když přebytkem zaměstnanců v této profesi rozhodně netrpíme,“ dodává Štáhlavský. Příprava nových strojvedoucích je podle něj finančně i časově náročná, trvá nejméně 9 měsíců, ale obvykle je to déle, proto ne všichni dopravci se jí věnují se stejnou intenzitou. Nejsnáze se pro tuto práci uplatní absolventi středních odborných škol a učilišť se zaměřením na elektro a strojní obory.

„V posledních letech roste zájem žen o tuto profesi,“ upozorňuje Petr Šťáhlavský. Průměrná mzda zkušeného strojvedoucího u ČD v osobní dopravě se pohybuje nad 30 tisíc korun. U RegioJetu si strojvedoucí mohou – včetně příplatků - vydělat částku přesahující až 45 tisíc Kč čistého měsíčně.