Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

  9:53aktualizováno  9:53
Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.

Ilustrační foto. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Data o počtech žádostí ve čtvrtek zveřejnil Drážní úřad na tiskové konferenci. Podle jeho ředitele Jiřího Koláře roste současně i počet žadatelů o průkaz způsobilosti opravňující k řízení strojů na vlečkách.

I přes rostoucí zájem o tuto práci neroste úspěšnost uchazečů při zkouškách na licenci. U nich uspělo loni z 1 013 zájemců 526 žadatelů.

„Máme žadatele, který skládal zkoušku jedenáctkrát. Řešením by bylo zkoušky zpoplatnit, dosud jsou bezplatné,“ řekl Kolář. Licenci má v Česku už třicet žen, dvě mají oprávnění pro obsluhu lanovky. Zájem o tuto práci mezi ženami roste, u zkoušek jsou úspěšnější.

V Česku má licenci strojvedoucího přes 12 tisíc lidí, jen Českým drahám a ČD Cargo přitom schází zhruba 200 strojvedoucích.

Podle zástupce ředitele Drážního úřadu Ondřeje Fanty trvá nejméně tři týdny školení, pak jsou zkoušky. S licencí může jít k dopravci, kde získává osvědčení pro konkrétní vozidlo.

Větší zájem o práci strojvedoucího může být způsoben i platovými podmínkami. Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům. Nedostatek strojvedoucích ale vede současně k tomu, že řada z nich jezdí pro více dopravců a nedodržuje zákonné přestávky.

Drážní úřad chce takovému problému zabránit tím, že se bude do systému zapisovat k číslu vlaku i číslo licence, aby bylo jasné, kdo vlak řídí. Na rozdíl od řidičů kamionů dosud neexistují žádné kontrolní mechanismy na dodržování zákonného odpočinku.

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

VIP zákazníci byli všichni. Bratislavské letiště teď zaplatí pokutu

Letiště Bratislava

Bratislavské letiště M. R. Štefánika dostalo od tamního antimonopolního úřadu (PMÚ) pokutu 127 000 eur (3,2 milionu Kč)...

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Najdete na iDNES.cz