Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

  9:53aktualizováno  9:53
Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.

Ilustrační foto. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Data o počtech žádostí ve čtvrtek zveřejnil Drážní úřad na tiskové konferenci. Podle jeho ředitele Jiřího Koláře roste současně i počet žadatelů o průkaz způsobilosti opravňující k řízení strojů na vlečkách.

I přes rostoucí zájem o tuto práci neroste úspěšnost uchazečů při zkouškách na licenci. U nich uspělo loni z 1 013 zájemců 526 žadatelů.

„Máme žadatele, který skládal zkoušku jedenáctkrát. Řešením by bylo zkoušky zpoplatnit, dosud jsou bezplatné,“ řekl Kolář. Licenci má v Česku už třicet žen, dvě mají oprávnění pro obsluhu lanovky. Zájem o tuto práci mezi ženami roste, u zkoušek jsou úspěšnější.

V Česku má licenci strojvedoucího přes 12 tisíc lidí, jen Českým drahám a ČD Cargo přitom schází zhruba 200 strojvedoucích.

Podle zástupce ředitele Drážního úřadu Ondřeje Fanty trvá nejméně tři týdny školení, pak jsou zkoušky. S licencí může jít k dopravci, kde získává osvědčení pro konkrétní vozidlo.

Větší zájem o práci strojvedoucího může být způsoben i platovými podmínkami. Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům. Nedostatek strojvedoucích ale vede současně k tomu, že řada z nich jezdí pro více dopravců a nedodržuje zákonné přestávky.

Drážní úřad chce takovému problému zabránit tím, že se bude do systému zapisovat k číslu vlaku i číslo licence, aby bylo jasné, kdo vlak řídí. Na rozdíl od řidičů kamionů dosud neexistují žádné kontrolní mechanismy na dodržování zákonného odpočinku.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Odtahy vozidel si chce stát řešit sám. Služba podraží o tisíce

Odtah (ilustrační snímek)

Bouračka nebo porucha na dálnici se řidičům může ještě víc prodražit. Ministr dopravy Dan Ťok chce omezit čekání v...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Najdete na iDNES.cz