Deutsche Bahn garantuje strojvůdcům v nové kolektivní smlouvě osmiprocentní navýšení mezd od 1. března a další tři procenta od 1. září do 1. února 2009.
Strojvůdci si rovněž vymohli snížení týdenní pracovní doby z dosavadních 41 na 40 hodin. Kromě toho dostanou jednorázově 800 eur (téměř 21 tisíc korun) za už odpracované přesčasy a jejich ohodnocení bude více zohledňovat pracovní zkušenosti a dosaženou kvalifikaci.
Podle DB si dosud němečtí strojvůdci ročně průměrně přišli na 33 tisíc eur hrubého (asi 884 tisíc Kč), takže podle oficiálních statistik byly jejich mzdy ve srovnání s průměrem platů ve státní sféře mírně nadprůměrné.
Nová tarifní smlouva by měla být podepsána do konce ledna. Předseda GDL Manfred Schell potvrdil, že se na 99 procent nebudou konat další stávky a vyjádřil přesvědčení, že krach dalších vyjednávání je vyloučen. Podle něj zbývá do konce ledna vyřešit už jen několik jednotlivostí.
"Zbývající otevřené body dokážeme rychle vyřešit," prohlásila i personální šéfka DB Margret Suckaleová. Průlom se údajně podařil stranám tarifního konfliktu v sobotu odpoledne na setkání Schella s šéfem DB Hartmutem Mehdornem za zprostředkování německého ministra dopravy Wolfganga Tiefenseeho.
Strojvůdci uskutečnili hlavně na podzim několik časově omezených stávek v osobní i nákladní dopravě. Stávky přitom doléhaly i na železniční dopravu za hranicemi Německa, tedy i v České republice.
GDL hrozil vyhlášením časově neomezené stávky, pokud DB nepřistoupí na samostatnou kolektivní smlouvu se strojvůdci.
S navýšením platů o 4,5 procenta, na němž se s DB dohodly ostatní dva železniční odborové svazy, se strojvůdcovský svaz nechtěl spokojit. Odborové svazy GDBA a Transnet přitom reprezentují až 195 tisíc zaměstnanců, zatímco GDL má "jen" kolem 34 tisíc členů.