Dráhy upraví dvě desítky nebezpečných přejezdů, začnou ve Studénce

  1:00aktualizováno  1:00
Incident u Kolína, kde vlak ve 160 km/h málem smetl z přejezdu zaseknuté osobní auto, znovu poukázal na letitý problém zabezpečení některých přejezdů v Česku. Jejich modernizace, kterou započala železniční správa, však postupuje pomalu. Jako první by měl přijít na řadu přejezd ve Studénce.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o české koleje, vybrala 24 nejrizikovějších železničních přejezdů, které chce urychleně přestavět. „Celkem jsme vytipovali 100 problémových železničních přejezdů, na které jsme zadali externí analýzu, která posoudí možnost jejich zrušení, omezení silničního provozu nebo možnost přestavby na mnohem bezpečnější mimoúrovňové křížení,“ uvedl mluvčí firmy Marek Illiaš.

Zdůraznil, že jde o přejezdy ležící výhradně na hlavních tratích. Nechybí mezi nimi ani nechvalně proslulý přejezd ve Studénce u Ostravy, kde před dvěma lety zastavil před rozjetým pendolinem polský kamion se železnými plechy a po srážce tři cestující ve vlaku zahynuli.

Ve Studénce je detektor

SŽDC už na přejezdu ve Studénce úspěšně testuje laserový detektor překážek. „První výsledky ukazují, že provoz detektorů je spolehlivý, proto jsme je nově instalovali také na dalších dvou problematických přejezdech v Olomouci a Pardubicích,“ oznámil Illiaš. Testovací provoz bude trvat minimálně jeden rok s ohledem na nutnost prověření spolehlivosti zařízení a jeho odolnosti proti znečištění optiky.

Současně s aktivací a testováním detektorů překážek hledá SŽDC technická řešení pro zastavení vlaku v případě, kdy zaznamenají překážku na železničním přejezdu.

Od roku 2013 do konce roku 2016 zmodernizovala SŽDC celkem 276 přejezdů za 2,3 miliardy korun. Vůbec poprvé v historii tak letos převážil počet přejezdů se světelnou signalizací nad přejezdy zabezpečenými výstražnými kříži. Počet míst, kde je světelná signalizace doplněna závorami, železničáři zvýšili o 65, tedy z 1 245 na 1 310.

Nebezpečných míst je hodně

„V rámci EU pořád zůstáváme přejezdová velmoc,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti a dodává: „Jak jinak označit to, že každý 13. přejezd, který se nachází na území Evropské unie, je v Česku. Kromě toho počet přejezdů na 100 kilometrů železniční trati je o 75 procent nad unijním průměrem. Bezpečnosti neprospívá ani to, že stále u nás zůstává mnoho přejezdů, které jsou pro motoristy nepřehledné nebo zarostlé vegetací.“

Kde také vzniknou „nové“ přejezdy


„Málo využívané přejezdy se snažíme rušit,“ kontruje Ilitaš. Loni jich SŽDC zrušila osm, za posledních deset let celkem 481. „Ideální je výstavba bezpečného nadjezdu či podjezdu, ta však v mnoha případech vyjde až na 100 milionů korun. Je proto zřejmé, že toto řešení není možné uplatnit v rámci celé železniční sítě ČR,“ dodává mluvčí. Náklady na těch 24 nejakutnějších dosáhnou téměř dvou miliard korun.

Řidiči pořád riskují

„Strategie při výstavbě koridorů vychází z finančních možností, které má Česko k dispozici, přesto bych doporučil inspiraci v zahraničí, třeba v Rakousku, kde se většina přejezdů na hlavních, ale i vytížených regionálních tratích řeší pomocí bezpečných nadjezdů a podjezdů bez ohledu na vysoké náklady,“ uvedl pro MF DNES děkan Dopravní fakulty ČVUT v Praze Petr Moos.

Za vysoký počet nehod v ČR ale podle něj může především riskování ze strany motoristů. „V Česku je dopravní chování na stále horší úrovni. Pro řadu motoristů nejsou překážkou v jízdě ani stažené závory,“ upozornil Moos.

Evropská agentura pro železnice uvádí, že v 98 procentech nehod na železničních přejezdech se jedná o pochybení na straně účastníků silničního provozu. „Jedná se o důsledek spěchu, nepozornosti či aktuálně zhoršené kondice řidiče,“ dodává Budský.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz