Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Student Agency chce dobýt železnici s vlaky Siemens Desiro

  10:50aktualizováno  15:06
Společnost RegioJet Radima Jančury odtajnila, s jakými vlaky chce dobýt českou železnici. Pro provoz na patnácti tratích, na které dnes podala ministerstvu dopravy nabídku, vybrala německé vozy Siemens Desiro.

Radim Jančura si vybral vlaky Siemens Desiro. - Students agency, Jančura, vlaky.

"Jsou to vozy, které splňují nejpřísnější podmínky z hlediska bezpečnosti i komfortu," řekl obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Firma chce provozovat vlakovou dopravu na patnácti regionálních spojích. Vlaky by měly jezdit například z Prahy do Brna, z Prahy do Českých Budějovic nebo z Liberce do Ústí nad Labem. Ministerstvo dopravy se zatím k Jančurově nabídce nevyjádřilo. "Nabídku prostudujeme, pak se k tomu vyjádříme," řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

RegioJet podal nabídku i kvůli obavám z podpisu desetileté smlouvy na provoz rychlíku, kterou chce stát uzavřít s Českými drahami. Teď musí vzít ministerstvo v potaz i jeho nabídku.

Servis jako v autobusech

Student Agency chce na linkách nabídnout podobný servis jako v autobusech. Kromě občerstvení zdarma bude v první třídě rozdávat noviny zdarma, bude tu také internetové připojení nebo možnost připojení do zásuvky s elektřinou. Novinkou má být také panel s on-line informacemi o pohybu vlaku.

Podle Schmidta jsou vlaky především velmi bezpečné. Brzdná dráha je například při stočtyřicetikilometrové rychlosti 680 metrů, klasická souprava zvládne zabrzdit za 1 120 metrů.

Ministerstvo dopravy má získat i možnost on-line kontroly, jaké jízdenky firma prodala cestujícím a za jakou částku.

RegioJet přišel s nabídkou týden poté, co na poslední chvíli odstoupil ze soutěže na vlaky na Liberecku kvůli údajně podnákladové ceně Českých drah. Za to Jančurova firma sklidila kritiku, že o vlacích jen mluví. "Dnešní prohlášení Student Agency je jen plné slov a skutek nikde. Tři roky se mluvilo o super luxusních vlacích mezi Prahou a Ostravou a nakonec Student Agency řekla, že nikdy nevyjedou," sdělil ČTK mluvčí Českých drah Ondřej Kubala

Jízdné má být zhruba o patnáct procent levnější než u Českých drah. Věrní zákazníci budou mít zlevněné jízdné. Firma se chce zapojit do tarifních svazů, které by umožnily uznávání jízdenek i ostatních dopravců. "Bude záležet hlavně na ochotě Českých drah," dodal Schmidt. Cestující by si tak mohl koupit lístek u jednoho dopravce, aniž by musel kupovat pro další spoj od jiné firmy další lístek.

Stát s námi ušetří, tvrdí Jančura

RegioJet chce jezdit za ceny od 78 do 111 korun za kilometr, tedy levněji, než je průměrná cena Českých drah. "Za rok by tak stát ušetřil kolem 700 milionů korun, za dobu desetileté smlouvy by ušetřili 8-9 miliard korun," dodal Schmidt.

Nové vlaky chce koupit RegioJet na úvěr. Podle Jančury už má firma podepsanou smlouvu s konsorciem bank, které jsou připraveny nákup financovat. Kolik vlastních prostředků do projektu Jančura vloží, nechtěl říct, půjde ale řádově o stamiliony. Dá se navíc čekat, že v případě, že by Jančura od státu zakázku získal, dostane do RegioJetu většího partnera. Nejčastěji se mluví o francouzském Keolisu. 

Firma chce pořídit padesát tří- až čtyřvozových souprav Desiro Main Line pro provoz na elektrifikovaných tratích a třicet pět souprav pro dieselové tratě Desiro Classic. Hodnota zakázky je zhruba deset miliard korun. 

"Bude to méně vozidel, než mají České dráhy, ty mají mnohem větší provozní zálohu. Jejich vozidla už nesplňují takové spolehlivostní podmínky, jaké máme my," dodal Schmidt. Od Siemensu máme garantováno 96- až 98procentní spolehlivost. Servis bude zajišťovat Siemens, což je požadavek bank. "Chtějí mít v případě nesplácení vlaky v co nejlepším pořádku, aby je mohly udat jinde," dodal.

Firma chce převzít na tratě strojvedoucí z Českých drah. "Nechceme je přetahovat, chceme zachovat stávající platy," dodal provozní ředitel Jan Paroubek. Uvažují také o tom, že budou vychovávat vlastní strojvedoucí, jednají navíc s firmami, které strojvedoucí dodají.

Pití zdarma v nových vlacích prý nebude. Ceny občerstvení mají být ale podle Jančury dostupné, jako je to například v autobusech Student Agency. "Nechceme na předražených mattonkách rýžovat," dodal Jančura. Také toalety chce mít Jančura na úrovni. "Už se nekálí na koleje," řekl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.