Evropské nařízení říká, že zákazník si má sám zvolit, zda a jak chce být pojištěn.
Inspekce začala konat na podnět časopisu dTest, který loni upozornil na údajné prohřešky tří zmíněných firem. Asiana.cz nabídky upravila loni v létě, aby nebyly v rozporu s Evropským nařízením, Čedok na podzim. Student Agency na upozornění nereagovala.
Student Agency trvá na tom, že zákony ani pravidla neporušuje a právní názor inspekce považuje za nesprávný. "Spotřebitel si může vybrat aktivním projevením vůle, učiněným výslovným souhlasem s další platbou za vybrané pojištění nebo bez pojištění, při objednávce letenky," tvrdí advokát Zdeněk Hrouzek za Student Agency.
Řízení zahájil jihomoravský a zlínský inspektorát. "Jednoznačně z jejich strany k porušení zákona došlo tím, že nesprávně informovali spotřebitele o důležitých informacích, které mohly zásadním způsobem ovlivnit jejich rozhodnutí uzavřít s firmou smlouvu," sdělila iDNES.cz mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.
Upozornila, že správní řízení není uzavřeno. "Pokuta se v tomto případě může pohybovat někde kolem desítek tisíc korun," dodala, aby vyvrátila spekulace médií o tom, že by firma Radima Jančury mohla dostat až pětimilionovou pokutu.
Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje ČOI uložit pokutu až 50 milionů za nepoctivost při prodeji nebo nekalé obchodní praktiky, ale vždy záleží na konkrétním posouzení, rozsahu porušení a délce trvání prohřešku. O pokutě rozhoduje šéf inspektorátu.