V nových autobusech Student Agency bude mít každý cestující k dispozici vlastní

V nových autobusech Student Agency bude mít každý cestující k dispozici vlastní obrazovku, na které může sledovat filmy, televizi nebo hrát hry. | foto: Dan Materna, MAFRA

Rekordní rok žlutých autobusů. Za rok jim přibyla desetina cestujících

  • 276
Sázka na autobusy vychází podnikateli Radimu Jančurovi čím dál více. Žluté vozy Student Agency loni přepravily 6,7 milionu cestujících, v meziročním srovnávní o desetinu více. Letos chce firma růst hlavně na Slovensku.

Autobusová divize loni utržila 1,2 miliardy korun, což je podobně jako počet cestujících nejvíce v historii. Tržby z jízdenek stouply meziročně o patnáct procent. Firma všechny autobusy provozuje na vlastní riziko, od státu dostává jen kompenzace za povinně nařízené slevy. Loni to bylo 51,9 milionu korun.

„Jsem přesvědčena, že je to díky tomu, že udržujeme vysokou kvalitu cestování a našich služeb. Neustále vytváříme nové linky, posilujeme ty stávající a investujeme do obnovy vozového parku,“ vysvětluje nárůst ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická. V nedotované autobusové dopravě je firma na českém trhu bezkonkurenčně největší. 

Student Agency má ve flotile 173 autobusů, zaměstnává dohromady téměř osm set řidičů a stevardek. Hospodářské výsledky samotné autobusové divize firma nezveřejňuje, veřejným tajemstvím je ale fakt, že její zisky pomáhaly rozjíždět ztrátový vlakový byznys pod značkou RegioJet. 

Cestujících přibylo téměr 12 procent

Statistiky za loňský rok přitom ukazují, že celkově v Česku začíná v autobusech lidí ubývat. Student Agency loni rostla díky přidaným spojům i lépe obsazeným autobusům: spojů přibylo v procentním vyjádření méně (+8,7 %), než přibylo cestujících (+11,8 %). 

Nejvíce cestujících má firma i nadále mezi Prahou a Brnem, tedy na lince, kde Jančura se žlutými autobusy začínal. Podle Kašické i přes modernizaci narostl počet cestujících na této trase o více než čtyři procenta. „Řada cestujících raději přesedla z auta do autobusu, kde může čas strávených na cestách smysluplně využít,“ říká Kašická.

Student Agency loni otevřela v Česku další linku, spojení Prahy a Vídně přes Znojmo, v Česku má ale možnosti na expanzi do dalších měst prakticky vyčerpanou. Vnitrozemské linky jsou pro firmu nejdůležitější, jezdí na nich 85 procent všech cestujících. Na začátku letošního roku upravila jízdní řády autobusů na Slovensko, část linek z Prahy zrušila kvůli vlakovému spojení do Košic, naopak zavedla novou linku z Brna do Martina. Nejúspěšnější jsou autobusy z Prahy do Vídně, Bratislavy a Budapešti. 

Od letošního roku jezdí žluté autobusy i vnitrozemské linky na Slovensku, ale pod značkou RegioJet. Po odporu slovenských úřadů začala jezdit mezi Bratislavou a Bánskou Bystricou. Firma od příštího týdně posílí počty spojů.