Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Student Agency odkládá žlutý vlak, který měl konkurovat pendolinu

  15:47aktualizováno  15:52
Luxusní žlutý vlak mezi Ostravou a Prahou, který již několik let plánuje majitel firmy Student Agency Radim Jančura, zatím zůstane pouze na papíře. Firma se rozhodla projekt, který měl konkurovat pendolinu Českých drah, odložit a soustředit se na spoje dotované z veřejných rozpočtů.

Vlak Student Agency | foto: Student Agency

"Nechceme se do tohoto projektu pouštět, dokud nebudou jasně dané podmínky na trhu," vysvětluje ústup od vlaku nazývaného HighJet Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency pro železniční dopravu.

Firmě například vadí, že ministerstvo dopravy dotuje i některé dálkové vlaky Euro a InterCity, které jezdí i na trase mezi Prahou a Ostravou a které České dráhy dříve provozovaly bez dotací.

"Není tak jasné, jak bude vypadat nabídka dotovaných spojů za několik let, a v takových podmínkách je těžké vytvářet jasný byznys plán," dodává Schmidt. Firma již měla vybraného výrobce vlaku, několikrát také představila jeho vizualizaci.

Student Agency se namísto luxusních vlaků chce zaměřit na dopravu, kterou ze svých rozpočtů podporují kraje a stát. Do konce týdne odevzdá nabídku do soutěže na provoz osobních vlaků v Libereckém kraji, vedení dopravce sonduje možnosti vypsání tendrů také v dalších krajích.

Ještě lukrativnější by pro soukromé dopravce bylo provozování dotovaných rychlíků. Ministerstvo dopravy u nich platí ve srovnání s kraji zhruba dvojnásobnou dotaci na jeden kilometr. "Regionální doprava je skutečně podfinancována, u dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí Českým drahám," uvedl Schmidt.

Ministerstvo dopravy se však zatím k vypsání soutěže na provozování dálkových vlaků nechystá. "Ministři Bendl i Slamečka deklarovali, že mají zájem, aby na železnici vstoupili konkurenti, zatím se ale nedá říct, že by k vypsání tendrů došlo třeba už letos na podzim," řekl mluvčí úřadu Martin Kupka.

Ministerstvo naopak plánovalo uzavřít desetiletý kontrakt na provoz rychlíků s Českými drahami, aby dopravci umožnilo nakoupit modernější vlaky. Návrh smlouvy ale odmítlo ministerstvo financí. "Kontrakt by neznamenal monopol Českých drah, ze smlouvy by bylo možné ubírat jednotlivé tratě či oblasti a tam vypisovat výběrová řízení," tvrdí Kupka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.