Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Student Agency odstoupila od souboje o regionální vlaky

  8:17aktualizováno  15:43
Žluté vlaky dopravce Student Agency zůstanou dál jen na papíře. Firma se na poslední chvíli rozhodla, že se nezúčastní výběrového řízení na provozování dotovaných osobních vlaků na části území Libereckého kraje. Důvodem jsou její informace, že České dráhy nabídnou v tendru podnákladovou cenu.

Vlak Student Agency | foto: Student Agency

"Poslední dva týdny jsme soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," vysvětluje provozní ředitel Student Agency Jan Paroubek. Firma podala přihlášku do soutěže společně s francouzským dopravcem Keolis.

České dráhy s tímto nařčením ostře nesouhlasí. "Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením Student Agency z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, s kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou," uvedl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podle něj není získání informací o ceně možné, protože termín podání přihlášek byl dnes v 9 hodin a otevírání obálek v 11 hodin, tedy později než prohlášení společnosti Student Agency.

Po otevření obálek je zřejmé, že nabídku podaly tři společnosti. Kromě Českých drah to jsou ještě firmy Arriva a Viamont. Cenu však zatím nezveřejnily. Čekají, až tuto informaci podá Liberecký kraj, který zakázku zadával.

Nízké ceny jsou podle SA podvod

Student Agency předpokládá, že výsledek tendru skončí podobně jako výběrové řízení na provozování rychlíků mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem, které vypsalo ministerstvo dopravy před třemi lety. Tehdy vyhrály České dráhy, které však podle konkurentů nabídly dumpingovou cenu odpovídající 15 procentům skutečných nákladů.

"České dráhy mohou krýt ztráty prostřednictvím úhrad z ministerstva dopravy na rychlíkové spoje, u nichž úřad neprověřuje náklady. Je to iracionální systém vymykající se kontrole," tvrdí obchodní ředitel Student Agency Jiří Schmidt.

Šéf firmy má pro případný dumping drah jednoduché měřítko: "Dráhy zveřejnily, že za provoz zastaralých motoráků požadují úhradu ve výši 136 korun za kilometr. To pro rok 2012, který je předmětem soutěže, odpovídá ceně 152 Kč/km. Bude-li nabízená cena za provoz moderních vozidel obdobná nebo nižší, jedná se jednoznačně o podvodné chování," vypočítává Radim Jančura.

Pokud by se tento předpoklad potvrdil, bude Student Agency požadovat přezkoumání kalkulací drah a případně se domáhat nápravy. Přesný postup prozkoumávají právníci.

ČD: Společnost se snaží zviditelnit

"Údaje o 136 korunách za kilometr nejsou pravdivé, v loňském roce byla v Libereckém kraji naše nákladová cena 110 korun za kilometr. Ta mohla být díky úsporám dále vylepšena," uvedl Štáhlavský.

"Naše cena je ekonomicky odůvodnitelná. Snižuje ji efektivnější využití personálu a nová vozidla, jejichž provoz je levnější," dodal. 

Podle něj využívá Student Agency mediální napadání Českých drah pouze ke své prezentaci. "Firma zatím není schopna uvést jakýkoli železniční projekt v život - využívá této problematiky pouze ke svému zviditelňování."

"Ohlašovaným vlakem HighJet mezi Prahou a Ostravou se neustále opírala o popularitu spoje SC Pendolino Českých drah, ani tento projekt se nakonec neuskuteční. Doslova krachem skončil projekt SA s konkurenčními autobusy na této lince, které byly společností prezentovány jako konkurence, která odláká značnou část cestujících z vlaků SC Pendolino," dodal Štáhlavský.

Dali byste přednost kvalitnějšímu, ale dražšímu vlaku?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 20. června 2009. Anketa je uzavřena.

Ano 3822
Ne 1767
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.