Podle studie společností Incoma Research a Gfk Praha fungovalo na konci roku 2006 v tuzemsku 35 nákupních center s více než padesáti obchody a do konce letošního roku jich přibude dalších pět.
Zatímco v minulých letech rostly nové nákupní komplexy na okrajích měst, současným trendem je jejich soustředění do městských center a okolí. Zároveň míří i do menších měst. Podle výzkumu se každé krajské město dočká svého nákupního centra nejpozději do konce roku 2008.
Největší koncentraci nákupních center hlásí Praha, kde je celkem 30 procent jejich nájemců. Následuje ji Jihomoravský a Moravskoslezský kraj. Naopak nejřidší je síť nákupních komplexů na mapě Vysočiny.
Hypermarkety míří do menších měst
Na počátku letošního roku bylo v Česku v provozu 215 hypermarketů, což je o 12 procent více než loni. Celkem tyto obchody zabírají plochu o velikosti 1 060 čtverečních metrů. V přepočtu na obyvatele to znamená nejvyšší hodnotu v celé střední a východní Evropě.
V České republice provozuje svoji činnost pět obchodních řetězců. Ještě loni jich bylo více, ale v červnu opustil tuzemský trh francouzský Carrefour. Nejvíce prodejen funguje v současnosti pod hlavičkou Kaufland (78), ve kterých nakupuje šestina českých domácností.
Hypermarkety se stále častěji objevují i v menších městech. Podle studie je nejmenším městem s hypermarketem Rychnov nad Kněžnou, ve kterém žije méně než jedenáct tisíc obyvatel.