(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Alstrom

V soutěži na studii vysokorychlostních tratí zůstal jediný zájemce

  • 70
Přípravy projektů na vysokorychlostní tratě v Česku zatím připomínají spíše jízdu hodně pomalou lokálkou. Další soutěž na studii, která měla ukázat, zda se u nás takové železnice vůbec vyplatí, skončí nejspíše fiaskem a soudními spory.

Podle informací MF DNES totiž zůstal ve hře na zpracování studie za dvacet milionů korun pouze jediný zájemce, sdružení firem Sudop Praha a Mott MacDonald.

Druhý soutěžící, sdružení firem AF Cityplan a Metroprojekt, v soutěži nejspíše skončí, hodnotící komise navrhla jeho vyloučení pro nesplnění podmínek. SŽDC pak bude muset soutěž zrušit. 

„Běží lhůty na možné odvolání, proto nelze soutěž blíže komentovat,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Ta mezitím uspěla u antimonopolního úřadu (ÚOHS), na který se obrátilo Centrum pro efektivní dopravu (Cedop).

Stát odmítá uvolnit dopravní model

ÚOHS smetl jeho námitky a potvrdil v prvostupňovém rozhodnutí, že je soutěž v pořádku. Cedopu se nelíbilo, že podmínkou bylo vlastnictví dopravního modelu. Ten zpracoval za peníze státu Sudop Praha, stát jej ale odmítá uvolnit jiným. Sudop Praha stojí i za druhý sdružením firem, které bylo vyloučeno. Patří mu totiž Metroprojekt. 

Šéf Cedopu, někdejší náměstek pro modernizaci SŽDC a zastánce vysokorychlostních tratí v Česku, Petr Šlegr chce proti rozhodnutí ÚOHS podat rozklad. „Bohužel se ÚOHS vůbec nevypořádal s důkazy, které jsme navrhli,“ řekl Šlegr. 

Proti aktuálně vypsanému tendru se nedávno postavil i ministr dopravy Dan Ťok, který v deníku E15 naznačil, že soutěž mohou zrušit. „Vedeme o tom debatu a musíme to rozhodnout. Existují pochybnosti, jestli to bylo vypsáno dobře. Nevylučuji změnu na mezinárodní tendr,“ řekl tehdy Ťok.