Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát chce dát stovky milionů za studii o smyslu kanálu Dunaj-Odra-Labe

  15:45aktualizováno  18:19
Propojení Dunaje, Odry a Labe pro provoz nákladních lodí se o malý krůček posunulo. Ministr dopravy Zdeněk Žák představil prezidentu Miloši Zemanovi harmonogram, podle něhož by kanál mohl vzniknout do roku 2039. Příprava projektu bude stát do 400 milionů, odhady na samotnou výstavbu činí až 300 miliard korun.

Kanál Dunaj - Odra - Labe. Nedaleko jezu v Přerově by měl stát přístav. Přerov by měl být křižovatkou tří větví kanálu. (4. září 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dokončení projektu do 16 let je podle Žáka reálné, existuje navíc ještě roční až dvouletá rezerva, o které by se dala výstavba zkrátit, věří šéf dopravního resortu. "Podařilo se nám popsat všechny činnosti, které musí stavba zahrnovat, a dát jim časový rámec," uvedl podle ČTK Žák.

Koridor D-O-L

Ministerstvem představený harmonogram počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou se má propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky se pak má na severojižní cestu napojit prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic.

Projekt je rozdělen do čtyř úseků plus odbočka do Polska. V některých by průplav využíval koryta již regulovaných řek či by šel v dříve zbudovaných kanálech. To je případ zejména jihu Moravy a Zlínského kraje, kde se neočekávají významnější komplikace.

Naopak na západní větvi z Pňovic do Pardubic by musel překonat Třebovskou vrchovinu (převýšení několik set metrů), což je i podle zastánců obtížný úkol.

Aktuální harmonogram ministerstva dopravy počítá s časnějším termínem, než plánuje Ředitelství vodních cest (ŘVC). Instituce zřízená ministerstvem dopravy se stará o budování vodní infrastruktury u nás a dosud byla největším propagátorem průplavu, nepočítáme-li prezidenta Zemana.

Fond dopravní infrastruktury (SFDI) minulý týden pozastavil ŘVC veškeré platby kvůli pochybení při zveřejňování smluv a podezření na porušení zákona o veřejných zakázkách. 

Pochybení se týká studie za dva miliony korun, která měla zhodnotit možnosti rozvoje vodní dopravy. Podle SFDI byl přínos této studie diskutabilní a její cena nepřiměřená. Zastavení financování má trvat do doby, než ŘVC prokáže, že postupovalo podle zákona.

Bývalý ministr Zbyněk Stanjura se ředitelství pokusil těsně před pádem Nečasovy vlády zrušit. Nestihl to úplně, ale podařilo se mu převést pravomoci na ministerstvo. Podle Stanjury nebyl tento úřad dlouhodobě schopen připravovat zakázky vysoké důležitosti.

Jenže s pádem vlády a příchodem nového kabinetu se situace obrátila. Šéf ŘVC Jan Skalický získal v Zemanovi silného spojence a je přesvědčen, že se kanál bude budovat. Nakloněn průplavu je i současný ministr Žák, liší se však odhadované termíny dokončení. Žák mluví o roce 2039, Skalický předpokládá dostavbu v letech 2037 až 2047.

Agendu, která s projektem kanálu souvisí, by mělo vyřizovat ministerstvo. Je to i případ studie proveditelnosti. (Je důležité neplést si tuto zvažovanou studii s jinou studií ŘVC, která je však pro účely stavby nepoužitelná - pozn. red.). Náklady na takovou studii odhaduje ŘVC na 200 milionů korun. Ministerstvo věří, že se dá pořídit levněji, ovšem na celkovou přípravu projektu plánuje podle ČTK vydat až 400 milionů.

To je ale jen minimum v porovnání s cenou za samotnou stavbu. Ta by měla podle odhadů vyjít na 220 až 300 miliard korun, což je zprůměrovaný odhad podle modelového úseku již existujícího evropského koridoru. Výstavbu by měly z velké části financovat podpůrné programy EU a podle ministra Žáka to může být poslední velký projekt, na který může Česko čerpat dotace z Evropské unie.

Podle ŘVC nelze hodnotu kanálu posuzovat pouze z dopravního hlediska. Vypovídající je prý balík daný přínosem díla pro ochranu před povodněmi, schopností zadržet vodu v krajině v době sucha a až na třetím místě jsou finance, které by přinesl na mýtě. Pro to, aby začal plnit státní kasu, však musí být kanál dobudován celý.

Má výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe smysl?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 20. září 2013. Anketa je uzavřena.

NE
NE 2871
ANO
ANO 955

Sami zastánci přiznávají, že postavit a prosadit takovou stavbu nebude jednoduché. Aby nedošlo k torpédování projektu ze strany ekologů, navrhuje Skalický přijmout speciální zákon o D-O-L či upravit přípravné řízení tak, aby je nemohly tyto organizace "účelově zneužívat" a stavba by se mohla urychlit. Ministerská verze harmonogramu ale se speciální legislativou nepočítá.

Projekt je však vystaven kritice nejen ochránců přírody. Za nereálný jej považuje například i bývalý ministr dopravy Zemanovy vlády Antonín Peltrám. "Vodní doprava na Vltavě a Labi byla bez nákladů dopravní cesty vždy dražší, než železniční přeprava ucelenými vlaky po souběžných tratích," píše mimo jiné ve svém textu, publikovaném na webu Deníku Referendum (najdete jej zde).

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nesnězeno zachránilo přes dva miliony balíčků jídla, funguje v několika zemích

23. dubna 2024  15:58

Platforma pro záchranu jídla Nesnězeno spolupracuje s více než třemi tisíci partnery, mezi něž...

Ostře sledované sudy. Jak se v Koreji kousek od pláže skladuje jaderný odpad

23. dubna 2024  13:53

Silný vítr zvedá mořské vlny, které se rozbíjejí o velké skály. Několik návštěvníků této turisticky...

ČNB může ještě snížit sazby. Pak už bude velmi opatrná, uvedl guvernér Michl

23. dubna 2024  11:56

Česká národní banka (ČNB) příští týden možná ještě sníží úrokové sazby. Poté ale bude k dalšímu...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...