Studie prověří smysl stavby rychlodrah v Česku. První má být za 15 let

  18:29aktualizováno  18:29
Problematikou budování vysokorychlostních tratí se má zabývat studie příležitostí, na jejíž zpracování vyhlásil správce tuzemské železniční sítě - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) veřejnou soutěž. Materiál má sloužit jako předpoklad pro budoucí přípravu železničních tratí pro rychlosti 250 až 350 kilometrů v hodině.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Informoval o tom mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. První úseky takovýchto rychlostních tratí by se v Česku mohly objevit nejdříve kolem roku 2030.

Plánovaná rychlodráha Praha - Benešov - Brno

Plánovaná rychlodráha Praha - Benešov - Brno

Studie příležitostí má vybrat nejvhodnější řešení s ohledem na množství finančních prostředků, které by bylo možné na vybudování rychlých spojení použít a zároveň i zhodnotit společenský zájem na jejich vybudování, uvedla SŽDC. Má tak předcházet dalším studiím, jako jsou studie proveditelnosti a konkrétní projektové záměry. Samotná studie příležitostí, na kterou správa železnic plánuje podle předběžného odhadu utratit 20 milionů korun, by měla být hotová do dvou let po podepsání smlouvy.

Spolu s touto zakázkou plánuje SŽDC v nejbližších dnech vypsat druhý tendr na vypracování technicko - provozní studie. Ta se bude zabývat problematikou zapojení uvažované výstavby rychlostních spojení do tuzemské legislativy a dalších předpisů, jako jsou normy a předpisy SŽDC. K ní má dále ve druhé polovině letošního roku přibýt třetí studie zabývající se organizací a řízením budoucích rychlých spojení.

Příprava konkrétních projektů na stavbu rychlostních železnic pak bude následovat po případném souhlasu vlády, doplnil Ptačinský. Zprovoznění prvních vysokorychlostních tratí v takovém případě lze podle něj očekávat do roku 2030. Celý úsek vysokorychlostní tratě mezi oběma největšími tuzemskými městy Prahou a Brnem může být zprovozněný v rozmezí roků 2035 až 2040.

Autoři: ,

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Obchvat Frýdku má dokončit Silnice Group, stavbu ale blokují ekologové

Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě.

Výstavbu čtyř kilometrů dlouhého pokračování dálničního obchvatu Frýdku-Místku postaví sdružení firem vedené...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Najdete na iDNES.cz