Zmražené desítky miliard na investice. Stát odloží stavbu nových dálnic

  5:00aktualizováno  5:00
Nejčernější možný scénář pro stavby nových silnic a dálnic začíná být skutečností. Kvůli problémům se studiemi vlivu na životní prostředí nebude možné desítky miliard korun investovat letos, ale až příští rok. Mimo jiné se nezačne stavět 88 kilometrů nových dálnic, s nimiž se počítalo.

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kladívka na poklepání základních kamenů staveb nových silnic mohou na ministerstvu dopravy letos nechat ve skladu. Nebudou totiž kvůli posudkům vlivu na životní prostředí potřeba.

Takový vývoj předpokládá materiál, který poslalo tento týden ministerstvo do meziresortního připomínkového řízení. Jednání s Evropskou komisí o výjimce totiž neskončila úspěšně - ústupky navrhované Bruselem situaci neřešily. Materiál sice nestanoví konkrétně časový úsek, po který nebude možné rozjíždět nové stavby, navrhovaný postup však nedává jinou šanci než začít stavět až následující rok.

Nejvíce bude muset měnit své plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Místo budování nové infrastruktury se zaměří na opravy silnic a ze šuplíku bude vytahovat méně důležité projekty, které mají povolení.

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Nezačne mimo jiné stavět devět důležitých dálnic, s nimiž stát počítal. Patří k nim další část dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové nebo D6 na Karlovy Vary.

Důvodem zastavení staveb jsou takzvané studie vlivu na životní prostředí (EIA). V Česku totiž existují desítky dopravních projektů, u nichž tento materiál vznikl ještě před vstupem do Evropské unie. Nový zákon přitom neumožňuje, aby se takové studie uznaly pro vydání stavebního povolení.

Jde o důsledek velmi pomalé přípravy nových silnic v Česku. Problém se týká staveb, které se vyprojektovaly už před více než deseti lety, ale nepodařilo se například včas vykoupit pozemky nebo získat územní rozhodnutí. Problém se starou EIA má více dopravních staveb, ty ale často nejsou tak rozpracované.

Osm měsíců jednání

Ministerstvo dopravy se pokoušelo vyjednat výjimku s Evropskou komisí déle než osm měsíců. Nakonec se však odhodlalo k ráznému kroku: všechny stavby projdou novým posouzením EIA. „Souběžně s dalším pokračováním jednání s Evropskou komisí se přistoupí ke krokům, které zamezí dalšímu prodlení v přípravě klíčových staveb,“ uvádí ministerstvo v­ materiálu.

„Musíme být připraveni na variantu, že ani jednání na nejvyšší úrovni, která stále pokračují, nepovedou k dohodě s Evropskou komisí,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Největší zakázka na dálnice za osm let. Stavět se bude 26 kilometrů D35

Ministerský plán počítá s tím, že se nová stanoviska EIA začnou vypracovávat okamžitě. Ředitelství silnic a dálnic je už začíná zadávat pro jednotlivé stavby v malých soutěžích do hodnoty dvou milionů korun.

„Pokud půjde vše dobře, první stanoviska by mohla být v září a do konce roku i povolení,“ prohlašuje náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Hodně také bude záležet na přístupu ministerstva životního prostředí, které stanoviska schvaluje.

Desítky milionů navíc

Pokud stavby naberou zpoždění jen rok, nemělo by to zásadně ohrozit čerpání evropských peněz. Při delším zpoždění má ministerstvo dopravy alternativní plán: přesunout ještě více peněz na nákup nových vlaků, kde dosud rozpočet dosahuje 20 miliard korun.

Dá se očekávat, že u některých staveb se povolování protáhne, protože proti nim vystupují ekologičtí aktivisté. ŘSD už poslalo do věstníku veřejných zakázek oznámení o soutěžích, které chystá letos ještě vypsat a na něž ještě nemá povolení.

Není ale jisté, zda se nakonec bude soutěžit. Na jednu stranu může ŘSD ušetřit kvůli přetahované firem z obav z nedostatku práce, na druhou stranu se může povolování protáhnout na několik let a silničáři pak budou mít zasmluvněné stavby, které nejsou jisté.

Ministerstvo dopravy v materiálu připouští, že může dojít k marně vynaloženým nákladům. To kdyby z­ nové studie EIA vzešla povinnost plánovanou stavbu technicky upravit. „Je ospravedlnitelné, že v rámci snahy o minimalizaci časového zdržení před zprovozněním budou tyto finanční náklady v řádu desítek milionů korun vynakládány,“ obhajuje úřad svůj postup. Speciální stavební úřad a povolovací orgán EIA na ministerstvu životního prostředí navíc kvůli očekávanému návalu práce bude muset přijmout další zaměstnance.

Největší problémy s EIA mají stavby nových silnic a dálnic. Na železnici se problém týká jen čtvrtého koridoru a chystaného zrychlení tratě u Českých Budějovic.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Stavebnice, panenky, modely. Česko je evropskou hračkářskou velmocí

Jiřetínská Detoa nabízí skupinám turistů exkurze podnikem s tradiční výrobou hraček a klavírových mechanik.

Česká republika je největším vývozcem hraček v Evropě. Hodnota jejich exportu dosahuje dvou miliard eur (51,6 mld. Kč)....

Otevírací doba obchodů o svátcích

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Vratné PET lahve. Firmy zkoušejí zdokonalit recyklaci plastových obalů

Ilustrační snímek

Evropská směrnice o omezení jednorázových plastů bude zřejmě od členských zemí požadovat, aby do roku 2025 sbíraly 90...

Najdete na iDNES.cz