Studie vyhlíží patnáct nových hypermarketů

  • 12
Splétání hypermarketových sítí v Česku ještě zdaleka nemá být konec. Poslední studie marketingové společnosti Incoma předpovídá, že do konce roku přibyde v domácích maloobchodních vodách dalších patnáct velkoprodejen se širokým sortimentem pod jednou střechou. Dohromady jich má být až 135.

Podle studie Hypermarket 2003 bylo loni v Česku 120 hypermarketů s prodejní plochou přes 2500 metrů čtverečních a dalších sedm menších prodejen hypermarketového typu s celkovými tržbami 85 miliard korun.

Nové prodejny chce letos otevřít Kaufland, Interspar a Tesco. Další hypermarket už otevřel Globus. Nové Hypernovy připravuje i nizozemský Ahold a rozpracované projekty má i francouzský Carrefour.

Incoma letos sice čeká otevření zhruba stejného počtu velkých hypermarketů jako loni, dlouhodobě však tempo expanze velkoplošných obchodů klesá.

Do zhruba deseti let by tak počet velkých hypermarketů v tuzemsku neměl překročit hranici 180, řekl analytik Incomy Zdeněk Skála.

Ve vybavenosti jednotlivých oblastí hypermarkety a nákupními centry existují značné rozdíly. Velký rozvoj hypermarketů čeká Skála například v Praze.

Trh v Moravskoslezském či Ústeckém kraji je už velmi nasycený a jen s velkými problémy přijímá nové projekty, naproti tomu úroveň nabídky velkoprodejen v jižních Čechách či na Vysočině je několikanásobně nižší, uvedl expert.

Nejvíce velkoplošných obchodů na počet obyvatel má okres Ústí nad Labem,
naopak dvě desítky okresů jakýkoliv hypermarket zcela postrádají. 

Hypermarkety volí jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží tři domácnosti z deseti. Tento typ prodejny dominuje v drtivé většině měst nad 20 tisíc obyvatel.

Supermarketům dává přednost 21 procent lidí. V Praze v nich lidé nakupují nejčastěji. V malých samoobsluhách nakupuje 22 procent a v diskontech 18 procent populace.

,