Loď Ever Given dlouhá 400 metrů se v úterý při silném větru zaklínila šikmo přes jižní část kanálu a zablokovala jednu z nejrušnějších vodních cest světa. Šéf správy průplavu Usáma Rabía doufá, že nebude nutné odebrat z lodi zhruba 18 300 kontejnerů, aby se odlehčila. Snahy o její uvolnění ale teď komplikuje silný vítr a vlny.
Bagry už do pátku odstranily kolem dvaceti tisíc tun písku kolem lodi. Nizozemská firma pracující na uvolnění plavidla uvedla, že by se loď mohlo podařit uvolnit na začátku příštího týdne za pomoci těžkých remorkérů, bagrování a přílivu.
Podle zdrojů se v sobotu odpoledne začalo s pokusy o její vytažení a vše bude pokračovat i v noci. Pro její uvolnění však bude zřejmě nutné odstranit ještě více písku z jejího okolí.
Ne počasí, nýbrž lidská chyba, nebo technika
Šéf správy průplavu v sobotu také na tiskové konferenci uvedl, že hlavní příčinou incidentu nemůže být silný poryv větru ani písečná bouře, jak uváděl provozovatel lodi tchajwanská společnost Evergreen Marine.
Kapitán lodi před zablokováním Suezu vykroužil erotický obrazec |
„Silné nárazy větru a meteorologické faktory nejsou hlavní důvody potíží té lodě. Ve hře mohly být lidské chyby nebo technické problémy,“ řekl Rabía. Dodal, že po skončení vyšetřování budou uplatněny finanční sankce.
V úterý před samotným zablokováním Suezského průplavu si kapitán lodi krátil čekání na signál ke vplutí manévrováním, při kterém vytvořil v záznamu lodních tras mužský úd.
Šéf správy průplavu dodal, že někteří dopravci jsou připraveni odklonit trasy svých lodí kolem mysu Dobré naděje. Trasa kolem Afriky by dopravu zboží prodloužila o dva týdny a zvýšila náklady na pohonné hmoty.
Na povolení použít Suezský průplav nyní čeká podle egyptského tisku 321 lodí. Rabía v sobotu odpoledne uváděl, že žádná z čekajících lodí se zatím nerozhodla odklonit od trasy.
Nicméně přepravní společnost CMA CGM večer uvedla, že se rozhodla některé své lodě odklonit kolem mysu Dobré naděje. Podle svých webových stránek firma zatím odklonila dvě plavidla a uvažuje také o alternativních námořních, železničních nebo leteckých trasách pro náklad, který ještě nebyl naložen.