V nedělním finále mezi týmy Kansas City Chiefs a San Francisco 49ers se o vítězi rozhodlo až v posledních minutách. To představuje výhodu pro inzerenty, jelikož spousta diváků pravděpodobně zůstala přilepená u obrazovek, všímá si agentura Bloomberg.
Bobík, holčička s fidorkou a Antirezin. Když reklamy netrpěly filtrem doby |
Letos se v mimořádně lukrativním vysílacím čase objevilo téměř 80 reklam, v nichž jako obvykle vystupovala řada známých tváří ze šoubyznysu. Super Bowl totiž bývá marketingovou přehlídkou toho nejlepšího, co dokáže americká televizní reklama nabídnout. Řada firem letos vsadila na nostalgii, nasadila celebrity z 80. a 90. let, a vyhnula se kontroverzním tématům.
Za „nejvýbušnější“ reklamní spoty letošního finále NFL tak americká média označila politické reklamy. Poprvé v historii se na obrazovkách objevili hned dva kandidáti na příštího amerického prezidenta.
Donald Trump, který bude v příštím roce usilovat o znovuzvolení, propagoval během Super Bowlu svou reformu justice. Na stanici Fox, na kterou připadlo letošní vysílání (v přenosu finále NFL se střídá s kanály CBS a NBC, pozn. red.), běžela rovněž reklama Michaela Bloomberga. Miliardář, který usiluje o nominaci Demokratické strany, v ní obhajoval regulaci střelných zbraní v USA.
Přibývá reklam na elektromobily
Historické reklamní prvenství zaznamenala i elektrická auta. Během letošního Super Bowlu se totiž vůbec poprvé vysílala více než jedna reklama na elektromobil, své vozy představily automobilky Audi, General Motors a Porsche. Podle odborníků jde o další důkaz nástupu elektromobility v automobilovém průmyslu.
Ročník | ||
---|---|---|
Reklamy na klasická auta | Reklamy na elektromobily | |
2010 | 8 | 0 |
2011 | 16 | 1 |
2012 | 15 | 0 |
2013 | 13 | 0 |
2014 | 13 | 0 |
2015 | 14 | 1 |
2016 | 13 | 0 |
2017 | 11 | 0 |
2018 | 11 | 0 |
2019 | 5 | 1 |
2020 | 5 | 3 |
Zdroj: https://superadsdb.com/ |
Inzerenti během nedělního finále vsadili hlavně na nostalgii. V reklamách se objevila řada celebrit z 80. a 90. let jako například herci Bill Murray, Molly Ringwaldová a Winona Ryderová, nebo raper MC Hammer. Nejdojemnější reklamou pak byl podle mediálních ohlasů spot od Googlu, v němž senior využívá služby největšího vyhledávače k tomu, aby nezapomněl na svou manželku.
Zájem o televizní reklamu strmě klesá. Mohou za to technologické firmy |
Cena za 30sekundovou reklamu během americké televizní události roku se vyšplhala až na 5,6 milionu dolarů (127,5 milionu korun). To je mírný nárůst oproti loňskému roku, kdy se prodávala za 5,25 milionu dolarů. Za posledních deset let se hodnota televizní reklamy během Super Bowlu téměř zdvojnásobila.
A to i přesto, že divácký zájem o finále NFL postupně upadá. Sledovanost dosáhla vrcholu v roce 2015, kdy Super Bowl zhlédlo v USA přes 114,4 milionů lidí. V roce 2017 pak přenos vidělo 111,3 milionu diváků. Loni přilákalo finále 98,2 milionu diváků, což je nejhorší sledovanost od roku 2008. Letošní čísla zatím známa nejsou.
Rok | Počet diváků (v milionech) |
---|---|
2000 | 88,47 |
2001 | 84,34 |
2002 | 86,8 |
2003 | 88,64 |
2004 | 89,79 |
2005 | 86,07 |
2006 | 90,75 |
2007 | 93,18 |
2008 | 97,45 |
2009 | 98,73 |
2010 | 106,48 |
2011 | 111 |
2012 | 111,3 |
2013 | 108,4 |
2014 | 111,5 |
2015 | 114,4 |
2016 | 111,9 |
2017 | 111,3 |
2018 | 103,4 |
2019 | 98,2 |
Zdroj: Statista |