Nedělní zápas v americkém fotbale mezi týmy New England Patriots a Los Angeles Rams shlédne v televizi podle odhadů pořadatelů přes 100 milionů lidí. Za reklamní spot ve vysílání proto firmy zaplatily odpovídající částky.
Americká média s odkazem na zainteresované lidi informovala, že se cena 30 sekund ve vysílání letošního Super Bowlu pohybuje mezi 5,1 až 5,3 miliony dolarů. Za poslední desetiletí se tak hodnota této prestižní televizní reklamy téměř zdvojnásobila.
Ještě v roce 2008 totiž stála půminuta reklamy během finále NFL v průměru 2,7 milionu dolarů, vyplývá z dat monitorovací společnosti Kantar Media. Nárůst ceny reklamy nezbrzdil ani pokles sledovanosti z posledních tří let. Ta dosáhla vrcholu v roce 2015, kdy Super Bowl zhlédlo přes 111 milionů lidí. Loni přenos vidělo 103,4 milionu diváků.
Účet za loňskou reklamu: půl miliardy dolarů
Přesto jde stále o jednu z největších televizních událostí ve Spojených státech. Bývá proto marketingovou přehlídkou toho nejlepšího, co americká televizní reklama dokáže nabídnout. Loni podle agentury Bloomberg firmy utratily na propagaci související se Super Bowlem téměř půl miliardy dolarů.
I letos během přímého přenosu inzerovaly společnosti z nejrůznějších odvětví od automobilového průmyslu přes technologické firmy až po výrobce nápojů.
Nedostalo se však na každého. Stanice CBS, na kterou připadlo vysílání letošního Super Bowlu (v přenosu finále NFL se střídá s kanály NBC a Fox, pozn. red.), odmítla například reklamu firmy Acreage Holdings, která distribuuje medicínské konopí. To v některých státech USA totiž stále není legální.
Omezená byla i propagace alkoholu, jediná společnost z tohoto odvětví s právem inzerovat během Super Bowlu je pivovarnická skupina AB InBev, která je oficiálním partnerem americké NFL. Tato spolupráce stojí nadnárodní belgickou firmu 250 milionů dolarů ročně.
Některé letošní reklamy, například ta od Googlu, měly premiéru až v neděli. Většina spotů vysílaných během Super Bowlu se však na veřejnost tradičně dostala ještě před samotným utkáním. Zde je několik z nich:
1. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz během Super Bowlu propagoval svého asistenta, v reklamě vsadil na amerického rappera Ludacrise.
2. Microsoft
Microsoft ve svém spotu oslavuje handicapované hráče videoher.
3. Bumble
Do 30 sekund v hodnotě milionů dolarů investovala i seznamka Bumble, která do své reklamy obsadila Serenu Williamsovou.
4. Bubly
Bubly nebo Bublé? Známý kanadský zpěvák během Super Bowlu propagoval téměř stejnojmennou limonádu.
5. Coca-cola
Reklama největší nápojové společnosti na světě se letos vysílala pouze před úvodním výkopem finále NFL. Coca-cola v ní propaguje diverzitu.